”Tullaanko sitten ajatelleeksi, ettei Salkkarit ole lapsille suositeltavaa katsottavaa?” : Mediakasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa
Keränen, Saana (2010)
Keränen, Saana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317961
Tiivistelmä
Tekijä: Saana Keränen
Opinnäytetyön nimi: ”Tullaanko sitten ajatelleeksi, ettei Salkkarit ole lapsille suositeltavaa katsottavaa?” Mediakasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa
Sivuja (+liitteitä): 48 (+5)
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää päiväkotiväen ja kodin mediakasvatuskumppanuutta. Tutkimuksella selvitettiin myös perheiden mediarutiineja, erityisesti television katsomista. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli kartoittaa mediakasvatusta kodeissa ja päiväkodeissa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen perheiden mediarutiineja ja television roolia perheenjäsenenä. Käsittelen myös mediakasvatusta käsitteenä ja siihen kuuluvia aiheita. Lisäksi perehdyn työssäni varhaiskasvatuksen mediakasvatuskumppanuuteen.
Metodologinen esittely: Aineiston keräsin haastattelemalla kahta lastentarhanopettajaa, yhteensä neljää lasta pareittain ja kahta vanhempaa. Haastattelut toteutin teemahaastatteluina yksilöittäin. Ainoastaan lapsia haastattelin pareittain. Litteroidun aineiston ana-lysoin käyttämällä menetelmänä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Tuloksiksi sain, että päiväkodin henkilökunta ja vanhemmat toteuttavat mediakasvatusta jonkun verran yhdessä. Mediakasvatuskumppanuutta toteutetaan keskustelemalla perheiden kanssa varhaiskasvatussuunnitelmia tehdessä vuosittain sekä silloin, jos päiväkodin henkilökunnalle herää huoli yksittäisen lapsen median käytöstä. Tutkimustulokset osoittavat, että mediakasvatus on vielä tuntematon kasvatusaihe lastentarhanopettajille. Heillä ei ole koulutusta mediakasvatuksesta. Lasten mediankäyttö on aikuisten vastuulla.
Johtopäätökset: Mediakasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa on vielä suhteellisen tuntematon asia. Mediakasvatuksen katsotaan kuuluvan lasten vanhemmille ja päiväkotiväen rooli on kannustaa, tukea ja ohjata vanhempia mediakasvatuksessa.
Opinnäytetyön nimi: ”Tullaanko sitten ajatelleeksi, ettei Salkkarit ole lapsille suositeltavaa katsottavaa?” Mediakasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa
Sivuja (+liitteitä): 48 (+5)
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää päiväkotiväen ja kodin mediakasvatuskumppanuutta. Tutkimuksella selvitettiin myös perheiden mediarutiineja, erityisesti television katsomista. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli kartoittaa mediakasvatusta kodeissa ja päiväkodeissa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen perheiden mediarutiineja ja television roolia perheenjäsenenä. Käsittelen myös mediakasvatusta käsitteenä ja siihen kuuluvia aiheita. Lisäksi perehdyn työssäni varhaiskasvatuksen mediakasvatuskumppanuuteen.
Metodologinen esittely: Aineiston keräsin haastattelemalla kahta lastentarhanopettajaa, yhteensä neljää lasta pareittain ja kahta vanhempaa. Haastattelut toteutin teemahaastatteluina yksilöittäin. Ainoastaan lapsia haastattelin pareittain. Litteroidun aineiston ana-lysoin käyttämällä menetelmänä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Tuloksiksi sain, että päiväkodin henkilökunta ja vanhemmat toteuttavat mediakasvatusta jonkun verran yhdessä. Mediakasvatuskumppanuutta toteutetaan keskustelemalla perheiden kanssa varhaiskasvatussuunnitelmia tehdessä vuosittain sekä silloin, jos päiväkodin henkilökunnalle herää huoli yksittäisen lapsen median käytöstä. Tutkimustulokset osoittavat, että mediakasvatus on vielä tuntematon kasvatusaihe lastentarhanopettajille. Heillä ei ole koulutusta mediakasvatuksesta. Lasten mediankäyttö on aikuisten vastuulla.
Johtopäätökset: Mediakasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksessa on vielä suhteellisen tuntematon asia. Mediakasvatuksen katsotaan kuuluvan lasten vanhemmille ja päiväkotiväen rooli on kannustaa, tukea ja ohjata vanhempia mediakasvatuksessa.