Tyytyväisyyskysely Elixia Sellon personal trainer palveluiden kehittämiseksi
Saarikoski, Mira (2010)
Saarikoski, Mira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317989
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin liikuntakeskus Elixia Sellon personal trainer – palveluiden käyttäjien tyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä käyttäjät olivat ostamiinsa palveluihin. Tyytyväisyyttä pyrittiin selvittämään niin monivalinta kysymysten kuin avointen kysymysten avulla. Työssä haluttiin myös selvittää asiakkaiden motivaatiota jatkaa harjoittelua personal trainerin kanssa. Opinnäytetyössä haettiin myös syitä jatkamiseen tai harjoittelun lopettamiseen. Lisäksi työssä kartoitettiin asiakkaiden harjoittelu aktiivisuutta sekä tavoitteita ja motiiveja liikkua.
Tutkimus toteutettiin kyselynä Elixia Sellon jäsenille syksyllä 2010. Kyselyyn vastasi yhteensä 41 henkilöä, joista 31 naisia ja 10 miehiä. Kaikki kyselyynvastanneet tavoitettiin omien per-sonal trainereiden kautta.
Tyytyväisyyskyselyn tulokset osoittivat, että lähes kaikki palveluiden käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä personal trainer -palveluihin. Harjoittelu personal trainerin kanssa koettiin turvalliseksi, tehokkaaksi, mukavaksi sekä helpoksi. Tulokset osoittivat myös, että asiakkaat kaipaavat jatkuvaa palveluiden kehittämistä, joka kannustaisi heitä jatkamaan harjoittelua henkilökohtaisen valmentajan kanssa. Kyselyssä miesten ja naisten välisiä eroja ei syntynyt. Harjoittelun jatkamiseen löytyi useita eri motiiveja kuten säännöllisyys, seuranta ja tulosten saavuttaminen. Lopettaminen sen sijaan johtui lähes aina taloudellisista syistä. Hinnat koettiin liian korkeiksi ja kehitysehdotuksina esitettiin erilaisia bonusjärjestelmää aktiivisille asiakkaille sekä tarjouksia.
Yhteenvetona voidaan todeta, että harjoittelu personal trainerin kanssa koetaan mielekkäämmäksi kuin yksin harjoittelu. Tämä johtaa parempiin tuloksiin sekä motivaation lisääntymiseen asiakkaiden keskuudessa. Personal trainerin tuki on myös henkisesti tärkeä asia asiakkaalle.
Tutkimus toteutettiin kyselynä Elixia Sellon jäsenille syksyllä 2010. Kyselyyn vastasi yhteensä 41 henkilöä, joista 31 naisia ja 10 miehiä. Kaikki kyselyynvastanneet tavoitettiin omien per-sonal trainereiden kautta.
Tyytyväisyyskyselyn tulokset osoittivat, että lähes kaikki palveluiden käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä personal trainer -palveluihin. Harjoittelu personal trainerin kanssa koettiin turvalliseksi, tehokkaaksi, mukavaksi sekä helpoksi. Tulokset osoittivat myös, että asiakkaat kaipaavat jatkuvaa palveluiden kehittämistä, joka kannustaisi heitä jatkamaan harjoittelua henkilökohtaisen valmentajan kanssa. Kyselyssä miesten ja naisten välisiä eroja ei syntynyt. Harjoittelun jatkamiseen löytyi useita eri motiiveja kuten säännöllisyys, seuranta ja tulosten saavuttaminen. Lopettaminen sen sijaan johtui lähes aina taloudellisista syistä. Hinnat koettiin liian korkeiksi ja kehitysehdotuksina esitettiin erilaisia bonusjärjestelmää aktiivisille asiakkaille sekä tarjouksia.
Yhteenvetona voidaan todeta, että harjoittelu personal trainerin kanssa koetaan mielekkäämmäksi kuin yksin harjoittelu. Tämä johtaa parempiin tuloksiin sekä motivaation lisääntymiseen asiakkaiden keskuudessa. Personal trainerin tuki on myös henkisesti tärkeä asia asiakkaalle.