ORAL HAMMASLÄÄKÄRIT OYJ - Brändi muutoksessa
Härkönen, Matti (2010)
Härkönen, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317960
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Oral Hammaslääkärit Oyj:n brändin tilaa. Opinnäyte tehtiin Oral Hammaslääkärit Oyj:n toimeksiannosta, ja tarkoituksena oli antaa tuore opiskelijan näkökulma Oralin brändistä, joka oli brändiuudistuksen loppupuolella.
Brändi käsitteenä on kokenut viime vuosina suuria mullistuksia. Aikaisempi käsitys brändistä yksittäisenä tuotteena tai yrityksenä on saanut siirtyä modernimman ja kokonaisvaltaisemman ajattelutavan tieltä. 2000-luvun brändi on yritystä ohjaava ajattelutapa, joka kattaa koko yrityksen toiminnan ja johon vaikuttavat yrityksen kaikki toimet.
Suomessa brändiä pidetään alan asiantuntijoiden keskuudessa käyttämättömänä voimavarana, jota on vasta viime aikoina herätty hyödyntämään sen potentiaalin mukaisesti. Oral Hammaslääkärit Oyj on tiedostanut brändin merkityksen jo yrityksen alkutaipaleella ja uudistanut sitä tasaisin väliajoin. Uusin brändipäivitys aloitettiin vuoden 2009 alkupuolella ja se sisältää yrityksen visuaalisen ilmeen raikastamisen, brändin muiden elementtien tilannekatsauksen sekä mahdolliset muutokset niihin. Päivityksen ollessa loppupuolella on sitä aika arvioida ja yksi arviointikeino on tämä opinnäytetyö.
Brändin syvällisen tutkimuksen jälkeen voi sanoa, että Oral Oyj:n suhtautuminen brändiin käsitteenä sekä brändin käyttö osana yrityksen ohjausta on nykyaikaisella tasolla. Oralilla on varsin terve ja realistinen suhde brändiinsä. Oral on huomioinut brändin peruselementit ja tasot sitä rakentaessaan, mikä helpottaa brändin täyttä hyödyntämistä tänä päivänä. Brändiä tutkittaessa havaittiin kuitenkin paljon elementtejä joita tehostamalla saisi suurempia hyötyjä liiketoiminnallisesti. Voidaan kuitenkin sanoa, että Oralin brändi on edistyneellä tasolla ja se sisältää huikeasti vapauttamatonta potentiaalia.
Brändi käsitteenä on kokenut viime vuosina suuria mullistuksia. Aikaisempi käsitys brändistä yksittäisenä tuotteena tai yrityksenä on saanut siirtyä modernimman ja kokonaisvaltaisemman ajattelutavan tieltä. 2000-luvun brändi on yritystä ohjaava ajattelutapa, joka kattaa koko yrityksen toiminnan ja johon vaikuttavat yrityksen kaikki toimet.
Suomessa brändiä pidetään alan asiantuntijoiden keskuudessa käyttämättömänä voimavarana, jota on vasta viime aikoina herätty hyödyntämään sen potentiaalin mukaisesti. Oral Hammaslääkärit Oyj on tiedostanut brändin merkityksen jo yrityksen alkutaipaleella ja uudistanut sitä tasaisin väliajoin. Uusin brändipäivitys aloitettiin vuoden 2009 alkupuolella ja se sisältää yrityksen visuaalisen ilmeen raikastamisen, brändin muiden elementtien tilannekatsauksen sekä mahdolliset muutokset niihin. Päivityksen ollessa loppupuolella on sitä aika arvioida ja yksi arviointikeino on tämä opinnäytetyö.
Brändin syvällisen tutkimuksen jälkeen voi sanoa, että Oral Oyj:n suhtautuminen brändiin käsitteenä sekä brändin käyttö osana yrityksen ohjausta on nykyaikaisella tasolla. Oralilla on varsin terve ja realistinen suhde brändiinsä. Oral on huomioinut brändin peruselementit ja tasot sitä rakentaessaan, mikä helpottaa brändin täyttä hyödyntämistä tänä päivänä. Brändiä tutkittaessa havaittiin kuitenkin paljon elementtejä joita tehostamalla saisi suurempia hyötyjä liiketoiminnallisesti. Voidaan kuitenkin sanoa, että Oralin brändi on edistyneellä tasolla ja se sisältää huikeasti vapauttamatonta potentiaalia.