WULFF-YHTIÖT OYJ:N BRANDIN TUNNETTUUS JA KEHITTÄMINEN
Jokinen, Seppo (2010)
Jokinen, Seppo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518365
Tiivistelmä
Nykyaikana monien yritysten tärkein pääoma koostuu heidän brandistaan. Brandien tunnettuus on kilpailun kannalta välttämätöntä. Kilpailuympäristön jatkuva muutos takaa sen, että brandien kehittämiseen ja johtamiseen täytyy panostaa koko ajan enemmän. Brandi on organisaatiota ohjaava ajattelutapa – toimintaa ja viestintää yhdistävä visio. Yritysten toiminta ympäristön muuttuessa nykyään nopeasti on yritysten työntekijöiden kyettävä kehittämään omaa osaamista. Brandin tunnettuuden kannalta on tärkeätä, että asiakkaat sekä huomaavat brandin että muistavat sen vielä ostotilanteessa. Yrityksen brandin saavuttaessa johtavan aseman luonnollisesti myös yrityksen tuotteet tunnetaan on erittäin hyvin asiakkaitten keskuudessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Wulff-Yhtiöt Oyj:n brandin tunnettuutta ja brandin kehittämistä. Tutkimuksen ajankohta oli mielenkiintoinen, sillä konserninimeksi oli otettu käyttöön Wulff-Yhtiöt Oyj. Konserninimi on tunnettu toimistotarvikemarkkinoilla jo yli 120-vuotta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä Wulff-Yhtiöt Oyj:n brandin tunnettavuudesta. Kysely suoritettiin sähköpostin avulla e-lomaketta hyväksi käyttäen. Kyselyyn vastasi 54 henkilöä. Wulff-Yhtiöt Oyj:n toimintamalli on perustunut suoramyynti- ja sopimuskonseptien varaan. Uutena toimintamallina on tullut Internet kauppapaikka Wulffinkulma.fi, jossa pyritään yhdistämään molemmista toimintamalleista hyviä osa-alueita yhteen. Wulff-Yhtiöt Oyj on kansainvälinen yritys, joka toimii pohjoismaissa, kuin myös Baltian maissa. Wulff-Yhtiöt Oyj:n tunnettuutta tarkasteltaessa kävi ilmi, että parhaiten Wulff-Yhtiöt Oyj:hin on tutustuttu myyjien kautta. Konsernilla on erittäin laaja myyjä- verkosto, mikä takaa nimen esille tulemisen hyvin. Tulevaisuuden haaste tulee olemaan siinä, kuinka asiakkaat saadaan ohjattua konsernin Internet-kotisivuille.