Användning av sociala medier som kanal för marknadskommunikation : Ett projektarbete för Nautiliving.com
Hagert, Nina (2010)
Hagert, Nina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618428
Tiivistelmä
Användningen av sociala medier utgör en möjlighet för företag att öka sin synlighet och att aktivt kommunicera med sin marknad i realtid. Syftet med arbetet är att ta reda på och instruera uppdragsgivaren, Nautiliving.com, i hur man använder sig av sociala medier som ett verktyg i marknadskommunikationen samt att förse företaget med redskap för användning av sociala medier. Nautiliving.com är ett företag som säljer högklassiga inredningsartiklar på internet. Uppdraget utförs genom att en Facebooksida och en blogg i Wordpress skapas åt företaget. Dessa integreras med varandra genom att bloggen anknyts till Facebooksidan. En användarmanual utarbetas som stöd för uppdragsgivaren i hur denne kan använda sig av ovannämnda verktyg i sin marknadskommunikation. Materialet i teoridelen består främst av aktuell litteratur om sociala medier och marknadskommunikation. Arbetets resultat är ett möjligt kommunikationsalternativ för uppdragsgivaren och instruktioner i hur denne kan använda sig av de skapade verktygen. The using of social media provides companies with the opportunity to increase their visibility and actively communicate with the market in realtime. The purpose of this degree thesis is to find out and instruct the constituent, Nautiliving.com, in how to use social media as a tool in its market communication. Nautiliving.com is a company that sells high class, nautically influenced fitments on the internet. The assignment is carried out by creating a Facebook page and a blog on Wordpress for the company. These are integrated by the linking up the blog with the Facebook page. A user manual is compiled in order to provide the company with a supportive framework in how to use the above mentioned tools in its market communication. The material in theory section of the degree thesis consists mainly of contemporary literature about social media and market communication. The result of the degree thesis is a possible, ready to use market communication alternative for the constituent and instructions in how to use the created tools.