Alakoulujen yhdistämisten kustannusvaikutuksia : case:Asikkalan kunta
Viikilä, Aija (2010)
Viikilä, Aija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318022
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Asikkalan kunnan alakoulujen yhdistämisten kustannusvaikutuksia.
Opinnäytetyön tietoperustaosassa selvitetään julkisen sektorin taloutta ja toimintaa. Julkisten palvelujen tuottamisen tulee olla taloudellista ja tehokasta. Perusopetuk-sen järjestäminen on yksi kunnan tehtävistä, johon kunta saa valtionosuutta. Myös perusopetuksen tulee olla taloudellista ja tehokasta.
Koulutusprosessin tehokkuutta arvioitaessa pitää huomioida prosessin erityisluonne. Koulutuksen taloudellisuutta voidaan arvioida toimintolaskennan ja tasapainotetun mittariston avulla. Strategisessa johtamisessa voidaan hyödyntää toimintolaskennasta saatuja kustannustietoja ja mittariston antamaa tietoa.
Tutkimusstrategiana on case-tutkimus ja tutkimustapa on kvalitatiivinen. Tutkimuksen kohteena ovat Asikkalan kunnan alakoulut. Tutkimusaineistona ovat oppilasmäärät ja niiden kehittyminen tulevien vuosien aikana. Kustannuksia arvioitiin koulujen tilinpäätöstietojen avulla. Asikkalan opetustoimen strategia ohjaa yhdistelmävaihtoehdoissa syntyviä oppilasryhmiä.
Tutkimus osoitti, että koulujen yhdistämisillä on vaikutusta sivistystoimen käyttötalousmenoihin, jos ryhmät muodostuvat strategian oppilasmäärien mukaan. Kiinteistöjen vuokrien lakkautuminen on toinen iso vaikuttaja kustannuksiin. Koulukuljetusten kustannukset nousevat. Jos olemassa olevaa linja-autoverkostoa voidaan hyödyntää, niin kustannusten nousu ei ole vielä merkittävää. Kouluja yhdisteltäessä tulee myös huomioida oppilaan oppimisen edellytykset ja ajankäyttö.
Opinnäytetyön tietoperustaosassa selvitetään julkisen sektorin taloutta ja toimintaa. Julkisten palvelujen tuottamisen tulee olla taloudellista ja tehokasta. Perusopetuk-sen järjestäminen on yksi kunnan tehtävistä, johon kunta saa valtionosuutta. Myös perusopetuksen tulee olla taloudellista ja tehokasta.
Koulutusprosessin tehokkuutta arvioitaessa pitää huomioida prosessin erityisluonne. Koulutuksen taloudellisuutta voidaan arvioida toimintolaskennan ja tasapainotetun mittariston avulla. Strategisessa johtamisessa voidaan hyödyntää toimintolaskennasta saatuja kustannustietoja ja mittariston antamaa tietoa.
Tutkimusstrategiana on case-tutkimus ja tutkimustapa on kvalitatiivinen. Tutkimuksen kohteena ovat Asikkalan kunnan alakoulut. Tutkimusaineistona ovat oppilasmäärät ja niiden kehittyminen tulevien vuosien aikana. Kustannuksia arvioitiin koulujen tilinpäätöstietojen avulla. Asikkalan opetustoimen strategia ohjaa yhdistelmävaihtoehdoissa syntyviä oppilasryhmiä.
Tutkimus osoitti, että koulujen yhdistämisillä on vaikutusta sivistystoimen käyttötalousmenoihin, jos ryhmät muodostuvat strategian oppilasmäärien mukaan. Kiinteistöjen vuokrien lakkautuminen on toinen iso vaikuttaja kustannuksiin. Koulukuljetusten kustannukset nousevat. Jos olemassa olevaa linja-autoverkostoa voidaan hyödyntää, niin kustannusten nousu ei ole vielä merkittävää. Kouluja yhdisteltäessä tulee myös huomioida oppilaan oppimisen edellytykset ja ajankäyttö.