Luonnon terveysvaikutukset varhaiskasvatuksen tukena
Otava, Emma-Maria; Isoluoma, Riikka (2019)
Otava, Emma-Maria
Isoluoma, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419202
Tiivistelmä
Luonnon terveysvaikutukset varhaiskasvatuksen tukena
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen luonnon terveysvaikutuksia ja niiden hyödyntämismahdollisuuksia päiväkodissa ja sen piha-alueella. Teoria osuuden rajaaminen edellytti laajaan aineistoon perehtymistä. Tarkoituksenamme oli tuottaa tiivis yhteenveto, jossa on kerrottuna luonnon hyvinvointivaikutuksista ottaen huomioon fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden. Lisäksi kerromme luontokasvatuksesta, ympäristökasvatuksesta sekä kestävästä kehityksestä.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tällä opinnäytetyöllä haemme vastausta minkälaisilla luonnonelementeillä ja ominaisuuksilla on vaikutuksia lapsen kasvulle ja kehitykselle etenkin huomioiden päiväkodin piha-alueen, jonka tulisi olla osa lapsen oppimisympäristöä. Luonto tarjoaa lapselle monipuolisia kokemuksia, jotka aktivoivat sekä kehoa ja mieltä.
Luonnossa leikkiessä lapsi hyödyntää kaikkia aistejaan. Luonto tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia leikkiin, liikkumiseen ja rikastuttaa mielikuvitusta. Luonto haastaa lapsen aktiiviseen toimintaan sekä tarjoaa luontevan ympäristön sosiaalisten suhteiden luomiseen, mutta myös mahdollisuuden rentoutukselle ja rauhoittumiselle. Luonnossa lapsella on myös mahdollisuus itsetutkiskeluun.
Tutkimustulokset ovat kiistatta osoittaneet, että luonnolla on paljon positiivisia vaikutuksia ihmisen kehoon ja mieleen. Tärkeää olisi luoda varhaiskasvatukseen monipuolinen ja luontosuhdetta tukeva oppimisympäristö, jossa on hyödynnetty luontoelementtejä. Lapsen kehityksen ja kasvun kannalta jo pienetkin muutokset ovat merkityksellisiä. Etenkin tulevina varhaiskasvattajina voimme mahdollistaa omalla toiminnallamme lapselle terveen luontosuhteen kehittymisen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen luonnon terveysvaikutuksia ja niiden hyödyntämismahdollisuuksia päiväkodissa ja sen piha-alueella. Teoria osuuden rajaaminen edellytti laajaan aineistoon perehtymistä. Tarkoituksenamme oli tuottaa tiivis yhteenveto, jossa on kerrottuna luonnon hyvinvointivaikutuksista ottaen huomioon fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden. Lisäksi kerromme luontokasvatuksesta, ympäristökasvatuksesta sekä kestävästä kehityksestä.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tällä opinnäytetyöllä haemme vastausta minkälaisilla luonnonelementeillä ja ominaisuuksilla on vaikutuksia lapsen kasvulle ja kehitykselle etenkin huomioiden päiväkodin piha-alueen, jonka tulisi olla osa lapsen oppimisympäristöä. Luonto tarjoaa lapselle monipuolisia kokemuksia, jotka aktivoivat sekä kehoa ja mieltä.
Luonnossa leikkiessä lapsi hyödyntää kaikkia aistejaan. Luonto tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia leikkiin, liikkumiseen ja rikastuttaa mielikuvitusta. Luonto haastaa lapsen aktiiviseen toimintaan sekä tarjoaa luontevan ympäristön sosiaalisten suhteiden luomiseen, mutta myös mahdollisuuden rentoutukselle ja rauhoittumiselle. Luonnossa lapsella on myös mahdollisuus itsetutkiskeluun.
Tutkimustulokset ovat kiistatta osoittaneet, että luonnolla on paljon positiivisia vaikutuksia ihmisen kehoon ja mieleen. Tärkeää olisi luoda varhaiskasvatukseen monipuolinen ja luontosuhdetta tukeva oppimisympäristö, jossa on hyödynnetty luontoelementtejä. Lapsen kehityksen ja kasvun kannalta jo pienetkin muutokset ovat merkityksellisiä. Etenkin tulevina varhaiskasvattajina voimme mahdollistaa omalla toiminnallamme lapselle terveen luontosuhteen kehittymisen.