Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Salutogeeninen palvelukonsepti asiakaslähtöisyyttä ja terveyttä edistämässä : Palvelukonseptin käyttäjäarviointi
Hyvärinen, Sini; Kiviharju, Laura (2019)
Hyvärinen, Sini
Kiviharju, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092319177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092319177
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulu ja suomalainen yksityinen terveydenhoitoalan toimija käynnistivät keväällä 2018 yhteistyön, jonka tarkoituksena on ollut kehittää yritykselle palvelukonsepti. Tässä opinnäytetyössä keskitytään arvioimaan palvelukonseptin nykyistä versiota ja terveysalan työntekijöiltä kerättyä käyttäjäkokemustietoa hyödynnetään palvelukonseptin jatkokehityksen ideoimisessa. Palvelukonseptin tavoitteena on asiakkaan kannustaminen omatoimiseen suun terveyden ylläpitoon ja terveysalan työntekijän hoitotyön tukeminen. Opinnäytetyö on salassapitosopimuksen alainen ja näin ollen siinä ei mainita toimijan nimeä tai muita yrityksen tietoja. Yksityiskohdat kehittämistyön vaiheista ja palvelukonseptista sekä tulokset ja jatkokehittämisen suositukset ovat salaisia ja siirretty tausta-aineistoon.
Kansanterveydelliset toiminnat ovat olleet olleet hitaita ohjautumaan perinteisestä sairauksien riskien ja ongelmien määrittelystä kohti terveyden edistämistä. Terveyden edistämisellä ja terveyslähtöisellä lähestymistavalla voidaan kuitenkin ennaltaehkäistä sairauksia kustannustehokkaasti. Muutokset yhteiskunnan rakenteissa asettavat tarpeita niin sosiaali- ja terveydenhuollon kuin sen sähköisen tiedonhallinnan ja järjestelmien uudistuksille. Uudistusten myötä tavoitellaan vaikuttavampaa asiakkaan osallistamista omaan sekä läheisten terveyden ylläpitämiseen. Asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa on hyödynnettävä asiakkaan omaa asiantuntijuutta ja voimavaroja. Digitalisaation hyödyntämisellä voidaan edistää ja tukea asiakkaiden omatoimista hyvinvoinnin ylläpitämistä.
Yleisterveydellä sekä suun terveydellä on vastavuoroinen yhteys toisiinsa, ja tästä on olemassa runsaasti tieteellistä tutkimusnäyttöä. Aktiivisella asiakkaan suun omahoidolla on tärkeä rooli suun sairauksien ennaltaehkäisyssä ja useiden kroonisten sairauksien tasapainon hallitsemisessa. Tästä syystä terveyslähtöinen lähestymistapa, salutogeneesi, valittiin yhtenä näkökulmana opinnäytetyöhön. Opinnäytetyössä sovellettiin tutkimuksellisen kehittämistyön periaatteita ja lähestymistapana käytettiin soveltuvin osin palvelumuotoilua. Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin sähköinen puolistrukturoitu käyttäjäkysely, johon osallistui 19 terveysalan työntekijää pääkaupunkiseudulta, Tampereelta, Jyväskylästä ja Pohjois-Suomesta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi raportti, joka osoitti terveydenhuollon työntekijöiden kiinnostuksen palvelukonseptin terveyslähtöisen sisällön kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan myöhemmin hyödyntää palvelukonseptin jatkokehittämisessä.
Kansanterveydelliset toiminnat ovat olleet olleet hitaita ohjautumaan perinteisestä sairauksien riskien ja ongelmien määrittelystä kohti terveyden edistämistä. Terveyden edistämisellä ja terveyslähtöisellä lähestymistavalla voidaan kuitenkin ennaltaehkäistä sairauksia kustannustehokkaasti. Muutokset yhteiskunnan rakenteissa asettavat tarpeita niin sosiaali- ja terveydenhuollon kuin sen sähköisen tiedonhallinnan ja järjestelmien uudistuksille. Uudistusten myötä tavoitellaan vaikuttavampaa asiakkaan osallistamista omaan sekä läheisten terveyden ylläpitämiseen. Asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa on hyödynnettävä asiakkaan omaa asiantuntijuutta ja voimavaroja. Digitalisaation hyödyntämisellä voidaan edistää ja tukea asiakkaiden omatoimista hyvinvoinnin ylläpitämistä.
Yleisterveydellä sekä suun terveydellä on vastavuoroinen yhteys toisiinsa, ja tästä on olemassa runsaasti tieteellistä tutkimusnäyttöä. Aktiivisella asiakkaan suun omahoidolla on tärkeä rooli suun sairauksien ennaltaehkäisyssä ja useiden kroonisten sairauksien tasapainon hallitsemisessa. Tästä syystä terveyslähtöinen lähestymistapa, salutogeneesi, valittiin yhtenä näkökulmana opinnäytetyöhön. Opinnäytetyössä sovellettiin tutkimuksellisen kehittämistyön periaatteita ja lähestymistapana käytettiin soveltuvin osin palvelumuotoilua. Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin sähköinen puolistrukturoitu käyttäjäkysely, johon osallistui 19 terveysalan työntekijää pääkaupunkiseudulta, Tampereelta, Jyväskylästä ja Pohjois-Suomesta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi raportti, joka osoitti terveydenhuollon työntekijöiden kiinnostuksen palvelukonseptin terveyslähtöisen sisällön kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan myöhemmin hyödyntää palvelukonseptin jatkokehittämisessä.