Lakiasiat kaupan arkipäivässä
Moilanen, Riitta; Mulari, Päivi (2010)
Moilanen, Riitta
Mulari, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä vaikutuksia kuluttajansuojalaki tuo myyjän tai kauppiaan päivittäisiin perustehtäviin. Työn tarkoituksena oli valmistaa uuden työntekijän perehdyttämiseen liittyvä myyjän opas sekä helppokäyttöinen koulutusmateriaali ryhmien kouluttamista varten Anttila Oy:n Kajaanin-tavaratalolle.
Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa pidettiin lyhyt asiaan liittyvä koulutus Anttilan henkilökunnalle. Koulutuksesta saadun kokemuksen perusteella voitiin työlle valita tärkeimmät käsiteltävät asiakokonaisuudet sekä määritellä koulutukselle kestoaika.
Työn teoriaosuudessa käsiteltäviksi aiheiksi valittiin yleiset kuluttajansuojalain säännökset, kuluttajansuojalakia käsittelevät viranomaiset, markkinointisäännökset, kauppasopimus, virhevastuu ja tuoteturvallisuus. Teoriaan perustuvaa tietoa kerättiin kirjoista, lehdistä, Internetistä ja eri lakiteksteistä. Myyjän oppaaseen ja koulutusmateriaaliin haluttiin valita käsiteltäväksi vain tärkeimmät kaupan arkipäivään liittyvät asiat. Ryhmien kouluttamista varten päätettiin laatia PowerPoint-esitys, jota tehostettiin Anttilassa valokuvatuilla kuvilla.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi helppolukuinen ja selkeä Myyjän opas sekä koulutusmateriaali Kajaanin Anttilalle. Materiaali voidaan antaa uudelle työntekijälle henkilökohtaiseksi avuksi päivittäiseen työhön. Materiaalia täydentää koulutuksen yhteydessä suoritettava testi. Tulevaisuudessa on mahdollisuus laajentaa Myyjän oppaan ja koulutusmateriaalin käyttö jokaiseen Anttila tavarataloon.
Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa pidettiin lyhyt asiaan liittyvä koulutus Anttilan henkilökunnalle. Koulutuksesta saadun kokemuksen perusteella voitiin työlle valita tärkeimmät käsiteltävät asiakokonaisuudet sekä määritellä koulutukselle kestoaika.
Työn teoriaosuudessa käsiteltäviksi aiheiksi valittiin yleiset kuluttajansuojalain säännökset, kuluttajansuojalakia käsittelevät viranomaiset, markkinointisäännökset, kauppasopimus, virhevastuu ja tuoteturvallisuus. Teoriaan perustuvaa tietoa kerättiin kirjoista, lehdistä, Internetistä ja eri lakiteksteistä. Myyjän oppaaseen ja koulutusmateriaaliin haluttiin valita käsiteltäväksi vain tärkeimmät kaupan arkipäivään liittyvät asiat. Ryhmien kouluttamista varten päätettiin laatia PowerPoint-esitys, jota tehostettiin Anttilassa valokuvatuilla kuvilla.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi helppolukuinen ja selkeä Myyjän opas sekä koulutusmateriaali Kajaanin Anttilalle. Materiaali voidaan antaa uudelle työntekijälle henkilökohtaiseksi avuksi päivittäiseen työhön. Materiaalia täydentää koulutuksen yhteydessä suoritettava testi. Tulevaisuudessa on mahdollisuus laajentaa Myyjän oppaan ja koulutusmateriaalin käyttö jokaiseen Anttila tavarataloon.