Tuloskortit seurannan apuvälineenä Case: J.A.Rauta Oy
Hahle, Aki (2010)
Hahle, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718613
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona J.A.Rauta Oy:lle. Opinnäytetyön päätavoitteena oli rakentaa kohdeyritykselle osastotason tuloskortti. Tuloskortin toivottiin ensinnäkin laajentavan suorituskyvyn seurannan näkökulmia kohdeyrityksessä, jotka tähän asti olivat rajoittuneet lähes täysin taloudelliseen näkökulmaan. Toiseksi tuloskortin toivottiin toimivan tulevaisuudessa osastopalavereiden työkaluna, jolla myös henkilökunta saataisiin tehokkaasti mukaan suorituskyvyn seurantaan.
Teoriaosuudessa pyrittiin esittelemään laskentatoimen eri osa-alueet, suorituskyvyn mittaamisen periaatteet, balanced scorecardin peruselementit sekä balanced scorecard –tyyppisen tuloskortin vaihtoehtoiset rakennusmenetelmät. Teoriaosuudessa käytetty aineisto pohjautui hyvin pitkälle balanced scorecardin suunnittelijoiden teoksiin ja artikkeleihin.
Empiriaosuudessa tutustuttiin aluksi case –yrityksen liiketoimintaan ja toiminnanohjauksen nykytilaan. Nykytilanteen kartoittamisen jälkeen selvitettiin case –yrityksen kriittiset menestystekijät, joiden pohjalta laadittiin tuloskortin avainmittarit. Teoriaosuudessa käsiteltyä kirjallisuutta hyödynnettiin kriittisten menestystekijöiden selvittämisessä sekä tuloskortin rakentamisessa. Empiriaosuuden aineisto kerättiin kohdeyrityksen johtoryhmän haastatteluiden, henkilökunnalle suunnatun kyselyn, kohdeyrityksen sisäisten dokumenttien ja havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kohdeyritykselle laadittua tavoitteiden mukainen osastotason tuloskortti. Laaditussa tuloskortissa kohdeyrityksen suorituskykyä tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta, jotka ovat taloudellinen näkökulma, asiakasnäkökulma, sisäiset prosessit sekä henkilöstönäkökulma. Tuloskortin avainmittarit johdettiin kohdeyrityksen kriittisistä menestystekijöistä. Tuloskortin toimivuutta testattiin käytännössä, ja haastatteluiden perusteella se tullaan ottamaan käyttöön jokaisella kohdeyrityksen osastolla.
Teoriaosuudessa pyrittiin esittelemään laskentatoimen eri osa-alueet, suorituskyvyn mittaamisen periaatteet, balanced scorecardin peruselementit sekä balanced scorecard –tyyppisen tuloskortin vaihtoehtoiset rakennusmenetelmät. Teoriaosuudessa käytetty aineisto pohjautui hyvin pitkälle balanced scorecardin suunnittelijoiden teoksiin ja artikkeleihin.
Empiriaosuudessa tutustuttiin aluksi case –yrityksen liiketoimintaan ja toiminnanohjauksen nykytilaan. Nykytilanteen kartoittamisen jälkeen selvitettiin case –yrityksen kriittiset menestystekijät, joiden pohjalta laadittiin tuloskortin avainmittarit. Teoriaosuudessa käsiteltyä kirjallisuutta hyödynnettiin kriittisten menestystekijöiden selvittämisessä sekä tuloskortin rakentamisessa. Empiriaosuuden aineisto kerättiin kohdeyrityksen johtoryhmän haastatteluiden, henkilökunnalle suunnatun kyselyn, kohdeyrityksen sisäisten dokumenttien ja havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kohdeyritykselle laadittua tavoitteiden mukainen osastotason tuloskortti. Laaditussa tuloskortissa kohdeyrityksen suorituskykyä tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta, jotka ovat taloudellinen näkökulma, asiakasnäkökulma, sisäiset prosessit sekä henkilöstönäkökulma. Tuloskortin avainmittarit johdettiin kohdeyrityksen kriittisistä menestystekijöistä. Tuloskortin toimivuutta testattiin käytännössä, ja haastatteluiden perusteella se tullaan ottamaan käyttöön jokaisella kohdeyrityksen osastolla.