Kausityöntekijän työhyvinvointi matkailun alalla : case: Suomen Hopealinja Oy
Malinen, Tiina (2010)
Malinen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111198
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkitaan kausityöntekijän työhyvinvointia matkailun alan palveluyrityksessä. Suomen Hopealinja Oy:n ja Oy Runoilijantien yrityksen työhyvinvointia koskevaa tietoa kerättiin kvantitatiivisesti toteuttamalla työhyvinvointikysely purjehduskauden 2010 aikana.
Tutkimuksen tavoite on laatia kyselyn avulla yrityksen johdolle selvitys työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja saada vastaukset tutkimuskysymyksiin "Mikä on työhyvinvoinnin taso Hopealinja Oy:ssä" ja "Millaiseksi työntekijät kokevat työhyvinvointinsa yrityksessä".
Tutkimus toteutettiin elo- ja syyskuun aikana vuonna 2010. Yrityksen toimipisteisiin toimitetut työhyvinvointikyselyt sisälsivät 43 kohtaa, joista osa keräsi taustatietoja vastaajista ja loput olivat väittämiä joiden kanssa vastaaja oli 1 = täysin eri mieltä, 2 = osittain eri mieltä, 3 = osittain samaa mieltä ja 4 = täysin samaa mieltä. Kyselylomakkeen otoskoko on 40.
Tulokset osoittavat, että Suomen Hopealinja Oy:ssa ja Oy Runoilijantiellä kausityöntekijät voivat hyvin. Työntekijöiden subjektiiviset kokemukset ja arviot työhyvinvoinnistaan nostavat tosin tiettyjä epäkohtia tai kehittämiskohtia esiin. Vaikka kausityöntekijät tutkimuksen mukaan kokevat fyysisen työkuntonsa erityisen hyväksi, nauttivat työstään, tulevat toimeen työtovereidensa kanssa ja kokevat suhteidensa esimieheensä olevan kunnossa, tulokset osoittavat työergonomian huomioinnissa, jatkuvan kiireen kokemisessa, tiedon kulussa työpaikalla ja esimieheltä saatavassa säännöllisessä palautteessa olevan parantamisen varaa.
Tuloksista voidaan päätellä kausityöläisen hyvinvoinnin tason olevan hankala yleistettävä, sillä hyvinvoinnin taso ja sen erityispiirteet määräytyivät vastaajien työnkuvan ja kokemusten mukaan. Myös työskentely-ympäristön ainutlaatuisuus rajoittaa yleistettävyyttä. Tutkimus oli kuitenkin onnistunut, sillä se vastasi toimeksiantajayrityksen tarpeisiin ja antoi tiedon lisäksi yritykselle ideoita ja ehdotuksia kausityöntekijöidensä työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoite on laatia kyselyn avulla yrityksen johdolle selvitys työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja saada vastaukset tutkimuskysymyksiin "Mikä on työhyvinvoinnin taso Hopealinja Oy:ssä" ja "Millaiseksi työntekijät kokevat työhyvinvointinsa yrityksessä".
Tutkimus toteutettiin elo- ja syyskuun aikana vuonna 2010. Yrityksen toimipisteisiin toimitetut työhyvinvointikyselyt sisälsivät 43 kohtaa, joista osa keräsi taustatietoja vastaajista ja loput olivat väittämiä joiden kanssa vastaaja oli 1 = täysin eri mieltä, 2 = osittain eri mieltä, 3 = osittain samaa mieltä ja 4 = täysin samaa mieltä. Kyselylomakkeen otoskoko on 40.
Tulokset osoittavat, että Suomen Hopealinja Oy:ssa ja Oy Runoilijantiellä kausityöntekijät voivat hyvin. Työntekijöiden subjektiiviset kokemukset ja arviot työhyvinvoinnistaan nostavat tosin tiettyjä epäkohtia tai kehittämiskohtia esiin. Vaikka kausityöntekijät tutkimuksen mukaan kokevat fyysisen työkuntonsa erityisen hyväksi, nauttivat työstään, tulevat toimeen työtovereidensa kanssa ja kokevat suhteidensa esimieheensä olevan kunnossa, tulokset osoittavat työergonomian huomioinnissa, jatkuvan kiireen kokemisessa, tiedon kulussa työpaikalla ja esimieheltä saatavassa säännöllisessä palautteessa olevan parantamisen varaa.
Tuloksista voidaan päätellä kausityöläisen hyvinvoinnin tason olevan hankala yleistettävä, sillä hyvinvoinnin taso ja sen erityispiirteet määräytyivät vastaajien työnkuvan ja kokemusten mukaan. Myös työskentely-ympäristön ainutlaatuisuus rajoittaa yleistettävyyttä. Tutkimus oli kuitenkin onnistunut, sillä se vastasi toimeksiantajayrityksen tarpeisiin ja antoi tiedon lisäksi yritykselle ideoita ja ehdotuksia kausityöntekijöidensä työhyvinvoinnin kehittämiseen.