Markkinointisuunnitelman laatiminen E-Stylelle
Silvanti, Maria (2011)
Silvanti, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin suunnitteluun ja tuottaa markkinointisuunnitelma Turussa ja Paimiossa liiketoimintaansa harjoittavalle kauneudenhoitoalanyritys E-Stylelle. Markkinointisuunnitelma laadittiin pääosin E-Stylelle toteutetun asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten ja yrittäjän haastattelujen pohjalta. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli lisätä asiakasmäärää, parantaa liiketoiminnan kannattavuutta ja selvittää tehokkaimmat markkinointikeinot.
Teoreettinen tietoperusta ja viitekehys koottiin markkinoinnin johtamista ja suunnittelua käsittelevästä Ropen ja Vahvaselän markkinointikirjallisuudesta. Palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden kuvaamisessa käytettiin Grönroosin, Vahvaselän, Ropen ja Pölläsen tuottamaa kirjallisuutta. Tietoperustaa hyödynnettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen ja markkinointisuunnitelman rakenteen ja sisällön laatimisessa.
Tutkimusnäkökulmana oli toimintatutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista asiakastyytyväisyyskyselyä että kvalitatiivista yrittäjän teemahaastattelua ja yrityksen dokumenttien analysointia.
Asiakastyytyväisyystutkimus osoitti, että asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluun. Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat saavutettavuus ja saatavuus sekä aikataulujen pitävyys. Hankkeen tuotoksena laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka avulla yrityksen toimintaa oli mahdollista järkeistää ja liiketoiminnan kannattavuutta parantaa. Hanke oli hyödyllinen ja tulokset ja tuotos hyödynnettävissä yrityksen toimintaa kehitettäessä.
Markkinointisuunnitelman onnistumista arvioitiin Laurean opinnäytetyöohjeiston sekä henkilökohtaisten oppimistavoitteiden toteutumisen mukaisesti itsearviointina. Lisäksi oman arvionsa markkinointisuunnitelmasta antoi hankkeen toimeksiantaja. E-Stylen omistaja luki markkinointisuunnitelman ja arvioi sen sisältöä, rakennetta ja toteuttamiskelpoisuutta.
Jatkokehittämisehdotuksena yrittäjälle esitettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten pohjalta, että Paimion toimitilan sijaintia, ajanvaraus- ja aikataulujärjestelmää sekä palveluiden hinta-laatu–suhdetta tulee uudistaa ja vahvistaa. Markkinointisuunnitelman osalta merkittävimpinä ehdotuksina olivat palveluiden konseptointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu moduuleittain. Lisäksi selvennettiin tarve brändäyssuunnitelmalle, lisäarvolupauksen suunnittelulle, selkeiden kilpailuetujen laatimiselle sekä asiakkuuksien hoito-ohjelmalle.
Jatkotutkimusaiheina esitettiin ensiksi hankkeena laaditun markkinointisuunnitelman toteutuksen seurantaa ja jatkokehittämistä edelleen. Toisena jatkotutkimusehdotuksena oli yrityksen internet-markkinoinnin kehittäminen. Lisäksi ehdotettiin toimenpiteitä palvelun konseptoinnin ja tuotteistamisen aikaansaamiseksi.
Teoreettinen tietoperusta ja viitekehys koottiin markkinoinnin johtamista ja suunnittelua käsittelevästä Ropen ja Vahvaselän markkinointikirjallisuudesta. Palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden kuvaamisessa käytettiin Grönroosin, Vahvaselän, Ropen ja Pölläsen tuottamaa kirjallisuutta. Tietoperustaa hyödynnettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen ja markkinointisuunnitelman rakenteen ja sisällön laatimisessa.
Tutkimusnäkökulmana oli toimintatutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista asiakastyytyväisyyskyselyä että kvalitatiivista yrittäjän teemahaastattelua ja yrityksen dokumenttien analysointia.
Asiakastyytyväisyystutkimus osoitti, että asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluun. Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat saavutettavuus ja saatavuus sekä aikataulujen pitävyys. Hankkeen tuotoksena laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka avulla yrityksen toimintaa oli mahdollista järkeistää ja liiketoiminnan kannattavuutta parantaa. Hanke oli hyödyllinen ja tulokset ja tuotos hyödynnettävissä yrityksen toimintaa kehitettäessä.
Markkinointisuunnitelman onnistumista arvioitiin Laurean opinnäytetyöohjeiston sekä henkilökohtaisten oppimistavoitteiden toteutumisen mukaisesti itsearviointina. Lisäksi oman arvionsa markkinointisuunnitelmasta antoi hankkeen toimeksiantaja. E-Stylen omistaja luki markkinointisuunnitelman ja arvioi sen sisältöä, rakennetta ja toteuttamiskelpoisuutta.
Jatkokehittämisehdotuksena yrittäjälle esitettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten pohjalta, että Paimion toimitilan sijaintia, ajanvaraus- ja aikataulujärjestelmää sekä palveluiden hinta-laatu–suhdetta tulee uudistaa ja vahvistaa. Markkinointisuunnitelman osalta merkittävimpinä ehdotuksina olivat palveluiden konseptointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu moduuleittain. Lisäksi selvennettiin tarve brändäyssuunnitelmalle, lisäarvolupauksen suunnittelulle, selkeiden kilpailuetujen laatimiselle sekä asiakkuuksien hoito-ohjelmalle.
Jatkotutkimusaiheina esitettiin ensiksi hankkeena laaditun markkinointisuunnitelman toteutuksen seurantaa ja jatkokehittämistä edelleen. Toisena jatkotutkimusehdotuksena oli yrityksen internet-markkinoinnin kehittäminen. Lisäksi ehdotettiin toimenpiteitä palvelun konseptoinnin ja tuotteistamisen aikaansaamiseksi.