Miten kehityn paremmaksi myyjäksi?
Iso-Heiko, Heidi (2011)
Iso-Heiko, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka tullaan paremmaksi myyjäksi. Tämän takia oli myös tärkeää saada selville millainen on huippumyyjä, jotta tiedetään mikä on se tavoite mihin pyritään.
Tutkimuksessa selvisi, että myyjän ensisijaiset menestystekijät ovat asenne ja motivaatio. Nämä kaksi ovat myyjän voimavaroja, jotka saavat myyjää puskemaan työssä eteenpäin vaikeinakin hetkinä. Toisaalta, pitemmällä aikavälillä asenne ja motivaatio ovat ratkaisevassa asemassa tarvittavan menestyksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että myyjän työ on haastavaa ja myyjältä vaaditaan jatkuvaa itsensä kehittämistä. Kehittämisen alueita ovat muun muassa viestintä, myyntiprosessin sisäistäminen, tuotetietouden lisääminen ja muut ihmissuhdetaitoihin liittyvät asiat. Myyjäksi ei tarvitse syntyä, työn voi oppia.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen, että kehittämisen varaa on omassa työnteossa. Työntekijänä tulee olla nöyrä ja valmis kohtaamaan epäonnistumiset. Tarvitaan hyvä asenne epäonnistumisiin, jotta epäonnistuminen voidaan kääntää oppimiseksi. Myyjän työ on mukavaa ja siinä on aina mahdollista kehittyä.
Tutkimuksessa selvisi, että myyjän ensisijaiset menestystekijät ovat asenne ja motivaatio. Nämä kaksi ovat myyjän voimavaroja, jotka saavat myyjää puskemaan työssä eteenpäin vaikeinakin hetkinä. Toisaalta, pitemmällä aikavälillä asenne ja motivaatio ovat ratkaisevassa asemassa tarvittavan menestyksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että myyjän työ on haastavaa ja myyjältä vaaditaan jatkuvaa itsensä kehittämistä. Kehittämisen alueita ovat muun muassa viestintä, myyntiprosessin sisäistäminen, tuotetietouden lisääminen ja muut ihmissuhdetaitoihin liittyvät asiat. Myyjäksi ei tarvitse syntyä, työn voi oppia.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen, että kehittämisen varaa on omassa työnteossa. Työntekijänä tulee olla nöyrä ja valmis kohtaamaan epäonnistumiset. Tarvitaan hyvä asenne epäonnistumisiin, jotta epäonnistuminen voidaan kääntää oppimiseksi. Myyjän työ on mukavaa ja siinä on aina mahdollista kehittyä.