Kiinteistökauppapelin suunnittelu ja toteutus
Laukkanen, Lassi (2011)
Laukkanen, Lassi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina oli kiinteistökauppapelin suunnittelu sekä sen toimintojen toteutus ja testaus. Lisäksi tavoitteena oli opiskella erilaisia ohjelmistosuunnittelumenetelmiä, C++-ohjelmointikieltä ja Qt-kehitysympäristöä.
Opinnäytetyöprojekti käynnistettiin kehitysympäristön ja ohjelmointikielen itsenäisellä opiskelulla. Opiskelun kautta edettiin pelin vaatimusmäärittelyyn, suunnitteluun, ohjelmointiin ja testaukseen. Ohjelmistosuunnittelussa käytettiin apuna käyttöliittymäkaavioita ja UML-mallinnusta.
Kiinteistökauppapelin päätoiminnot ovat pankkiasiointi, kiinteistömarkkinat ja henkilöstön palkkaaminen. Ohjelmointityön laajuus rajattiin aluksi näihin kolmeen edellä mainittuun osioon, mutta jatkokehitykselle jätettiin mahdollisuus. Uusille alkuperäisestä suunnitelmasta poikkeaville toiminnoille luotiin suunnitelmat ohjelmoinnin yhteydessä, jos siihen oli tarvetta. Yksi tämänkaltainen toiminto oli kiinteistöaiheiset tehtävät. Projektin laajuutta pidettiin tarkkailussa, jotta työn määrä ei kasva missään vaiheessa liian suureksi.
Päätavoitteet saavutettiin hyvissä ajoin ja projekti sai runsaasti uusia toimintoja, jotka olivat lopulta erittäin tärkeitä itse pelille. Uusien ominaisuuksien myötä pelin kehitys esittelyvaiheeseen vei runsaasti aikaa, mutta opintojen vuoksi sitä oli varattu projektille tarpeeksi. Peli oli esittelyvalmis suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Peli pysyy valmistumisen jälkeen ainoastaan yksityisessä käytössä. Sen alkuperäinen tarkoitus oli opettaa kirjoittajalleen laajemman projektin käsittelyä. Paljon työtä sisältävä projekti vaatii erittäin paljon suunnittelua, ohjelmointia ja harkintakykyä, joita tässä työssä harjoitettiin.
Opinnäytetyöprojekti käynnistettiin kehitysympäristön ja ohjelmointikielen itsenäisellä opiskelulla. Opiskelun kautta edettiin pelin vaatimusmäärittelyyn, suunnitteluun, ohjelmointiin ja testaukseen. Ohjelmistosuunnittelussa käytettiin apuna käyttöliittymäkaavioita ja UML-mallinnusta.
Kiinteistökauppapelin päätoiminnot ovat pankkiasiointi, kiinteistömarkkinat ja henkilöstön palkkaaminen. Ohjelmointityön laajuus rajattiin aluksi näihin kolmeen edellä mainittuun osioon, mutta jatkokehitykselle jätettiin mahdollisuus. Uusille alkuperäisestä suunnitelmasta poikkeaville toiminnoille luotiin suunnitelmat ohjelmoinnin yhteydessä, jos siihen oli tarvetta. Yksi tämänkaltainen toiminto oli kiinteistöaiheiset tehtävät. Projektin laajuutta pidettiin tarkkailussa, jotta työn määrä ei kasva missään vaiheessa liian suureksi.
Päätavoitteet saavutettiin hyvissä ajoin ja projekti sai runsaasti uusia toimintoja, jotka olivat lopulta erittäin tärkeitä itse pelille. Uusien ominaisuuksien myötä pelin kehitys esittelyvaiheeseen vei runsaasti aikaa, mutta opintojen vuoksi sitä oli varattu projektille tarpeeksi. Peli oli esittelyvalmis suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Peli pysyy valmistumisen jälkeen ainoastaan yksityisessä käytössä. Sen alkuperäinen tarkoitus oli opettaa kirjoittajalleen laajemman projektin käsittelyä. Paljon työtä sisältävä projekti vaatii erittäin paljon suunnittelua, ohjelmointia ja harkintakykyä, joita tässä työssä harjoitettiin.