Markkinointiviestinnän nykytila-analyysi
Arvola, Liisa (2010)
Arvola, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia nykytilanteen analyysi Käsi- ja Taideteollisuus-liitto Taito ry:n sekä sen julkaiseman Taito-lehden markkinointiviestinnästä. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan kuluttajille suunnattua markkinointiviestintää.
Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry on osa Taito Groupia, johon kuuluu myös 21 alueyh-distystä. Taito-lehti on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä, kaikille käsi- ja taideteollisuudesta kiinnostuneille tarkoitettu lehti.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin Isohookanan esittelemää markkinointiviestinnän suunnitte-luprosessin mallia ja asiakassuhdemarkkinointia. Tutkimusaineisto taustatietoja ja lähtökohta-analyysia varten kerättiin havainnoimalla ja keskustelemalla. Lisäksi tehtiin kaksi kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä yksi kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston perusteella tehtiin SWOT-analyysi nykytilanteesta.
Kuluttajille suunnatun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kuluttajat tunsivat Taito-lehden sekä käsi- ja taideteollisuusyhdistysten toimintaa. Kysely toteutettiin kaksilla eri messuilla, ja vastaajia oli yhteensä 112. Tutkimustulosten perusteella sekä Taito-lehden että alueellisten käsi- ja taideteollisuusyhdistysten toiminnan tunsivat heikoiten alle 41-vuotiaat.
Alueyhdistysten henkilökunnalle toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä osalle henkilökunnasta syvähaastattelu. Tutkimusten avulla pyrittiin selvittämään alueyhdistysten näkemys mahdollisen yhteisen valtakunnallisen markkinointiviestinnän painopisteistä. Kyselylomake lähetettiin 182 henkilölle. Vastausprosentti oli 23. Käsi- ja taideteollisuusyhdistysten toimintaa sekä erilaisia kampanjoita ja teemaviikkoja pitäisi tuoda valtakunnal-lisessa markkinointiviestinnässä esiin eniten. Tärkeimpänä kanavana nähtiin Taito.fi-internetsivustot. Syvähaastattelussa nousi esiin konkreettisten toimenpiteiden tarve ja kilpailutilanne. Lisäksi haluttiin korostaa, että toiminta on avointa kaikille.
Nykytilaa tutkimustulosten valossa tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Yhteistyöllä alueyhdistysten kanssa voitaisiin jo olemassa olevaa hyvää brändikonseptia hyödyntämällä ja asiakkuudenhallintaa parantamalla saada lisä- ja ristiinmyyntiä.
Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry on osa Taito Groupia, johon kuuluu myös 21 alueyh-distystä. Taito-lehti on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä, kaikille käsi- ja taideteollisuudesta kiinnostuneille tarkoitettu lehti.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin Isohookanan esittelemää markkinointiviestinnän suunnitte-luprosessin mallia ja asiakassuhdemarkkinointia. Tutkimusaineisto taustatietoja ja lähtökohta-analyysia varten kerättiin havainnoimalla ja keskustelemalla. Lisäksi tehtiin kaksi kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä yksi kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston perusteella tehtiin SWOT-analyysi nykytilanteesta.
Kuluttajille suunnatun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kuluttajat tunsivat Taito-lehden sekä käsi- ja taideteollisuusyhdistysten toimintaa. Kysely toteutettiin kaksilla eri messuilla, ja vastaajia oli yhteensä 112. Tutkimustulosten perusteella sekä Taito-lehden että alueellisten käsi- ja taideteollisuusyhdistysten toiminnan tunsivat heikoiten alle 41-vuotiaat.
Alueyhdistysten henkilökunnalle toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä osalle henkilökunnasta syvähaastattelu. Tutkimusten avulla pyrittiin selvittämään alueyhdistysten näkemys mahdollisen yhteisen valtakunnallisen markkinointiviestinnän painopisteistä. Kyselylomake lähetettiin 182 henkilölle. Vastausprosentti oli 23. Käsi- ja taideteollisuusyhdistysten toimintaa sekä erilaisia kampanjoita ja teemaviikkoja pitäisi tuoda valtakunnal-lisessa markkinointiviestinnässä esiin eniten. Tärkeimpänä kanavana nähtiin Taito.fi-internetsivustot. Syvähaastattelussa nousi esiin konkreettisten toimenpiteiden tarve ja kilpailutilanne. Lisäksi haluttiin korostaa, että toiminta on avointa kaikille.
Nykytilaa tutkimustulosten valossa tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Yhteistyöllä alueyhdistysten kanssa voitaisiin jo olemassa olevaa hyvää brändikonseptia hyödyntämällä ja asiakkuudenhallintaa parantamalla saada lisä- ja ristiinmyyntiä.