VERKKOKAUPAN TIETOKANTAPOHJAINEN KÄYTTÖLIITTYMÄ JA ASIAKKAAN TILAUSJÄRJESTELMÄ
Ramstedt, Pirjo (2011)
Ramstedt, Pirjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082137
Tiivistelmä
VERKKOKAUPAN TIETOKANTAPOHJAINEN KÄYTTÖLIITTYMÄ JA ASIAKKAAN TILAUSJÄRJESTELMÄ
Ramstedt, Pirjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Tietotekniikan koulutusohjelma
Helmikuu 2011
Ohjaaja: Kivi, Karri
Sivumäärä: 38
Liitteitä: 2
Asiasanat: PHP, Javascript, Ajax, verkkokauppa, PostgreSQL
____________________________________________________________________
Työn tarkoitus oli rakentaa verkkokaupan tärkeimmät osat, jotka mahdollistavat kaupassa asioinnin. Näitä olivat asiakaspuolen käyttöliittymä, tietokanta, asiakkaalle mahdollisuus tilausten tekemiseen sekä mahdollisuus tarkastella omia tilauksiaan.
Työssä oli tarkoituksena ottaa myös asiakaslähtöinen suunnittelu huomioon sivuston ulkoasua ja teknisiä toimintoja suunniteltaessa.
Työ alkoi pohtimalla mitä tekniikoita työn tekemisessä tulisi käyttää. Alun perin tarkoitus oli käyttää kaupallisia tekniikoita, mutta tämä vaihtui ilmaisiin vaihtoehtoihin. Syynä tähän oli aloittavan yrittäjän taloudelliset resurssit ja näin itse tekeminen avoimen lähdekoodin tuotteilla osoittautui varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.
Käyttöliittymän ja tietokannan suunnittelu oli ensin luonteeltaan alustavaa ja suunnittelua tehtiin myöhemmin lisää työn edistyessä.
Varsinainen tekninen työn osio sisälsi sekä uuden opettelua, että vanhan tiedon soveltamista.
Ramstedt, Pirjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Tietotekniikan koulutusohjelma
Helmikuu 2011
Ohjaaja: Kivi, Karri
Sivumäärä: 38
Liitteitä: 2
Asiasanat: PHP, Javascript, Ajax, verkkokauppa, PostgreSQL
____________________________________________________________________
Työn tarkoitus oli rakentaa verkkokaupan tärkeimmät osat, jotka mahdollistavat kaupassa asioinnin. Näitä olivat asiakaspuolen käyttöliittymä, tietokanta, asiakkaalle mahdollisuus tilausten tekemiseen sekä mahdollisuus tarkastella omia tilauksiaan.
Työssä oli tarkoituksena ottaa myös asiakaslähtöinen suunnittelu huomioon sivuston ulkoasua ja teknisiä toimintoja suunniteltaessa.
Työ alkoi pohtimalla mitä tekniikoita työn tekemisessä tulisi käyttää. Alun perin tarkoitus oli käyttää kaupallisia tekniikoita, mutta tämä vaihtui ilmaisiin vaihtoehtoihin. Syynä tähän oli aloittavan yrittäjän taloudelliset resurssit ja näin itse tekeminen avoimen lähdekoodin tuotteilla osoittautui varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.
Käyttöliittymän ja tietokannan suunnittelu oli ensin luonteeltaan alustavaa ja suunnittelua tehtiin myöhemmin lisää työn edistyessä.
Varsinainen tekninen työn osio sisälsi sekä uuden opettelua, että vanhan tiedon soveltamista.