Uuden koulutuspalvelun konseptointi : Rikosseuraamusalan koulutuskeskus
Lehto, Anita (2010)
Lehto, Anita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli konseptoida uusi opetuspalvelu Rikosseuraamusalan koulutuskeskukselle (RSKK). Tämän alustava ideointi ja erilaisten vaihtoehtojen vertailu onnistui opettajista koostuvan asiantuntijaryhmän avulla. Tavoitteena oli luoda uusi toimintamalli, kuvata sen prosessi, määritellä uudet asiakkaat, tuotteistaa muutama pilottikurssi sekä selvittää, onko niille kysyntää.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustui palveluiden konseptointia ja tuotteistamista sekä markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Asiantuntijaryhmässä tutustuttiin termeihin, käsitteisiin sekä tuotteistamisen eri vaiheisiin. Opinnäytetyössä käytetty kirjallinen materiaali perustui kotimaisten ja kansainvälisten asiantuntijoiden kirjoituksiin ja tutkimuksiin.
Kehittämishanke toteutettiin työelämälähtöisesti toiminnallisena tutkimuksena,RSKK: n näkökulmasta. Pääpaino oli empiirisessä osuudessa, jota tukivat valitut teoriat. Aineistoa kerättiin asiantuntijaryhmän keskusteluissa sekä opinnäytetyön osana toteutetulla markkinatutkimuksella. Tulosten perusteella voidaan todeta, että RSKK: n kurssitarjonnalle on kysyntää. Markkinatutkimus osoitti, että RSKK: sta ollaan kiinnostuneita, ja että sitä pidetään sekä asiantuntevana että luotettavana koulutuksen järjestäjänä.
Samalla kun RSKK pyrkii tyydyttämään asiakkaan tarpeet, se parantaa tuottavuuttaan ja tehokkuuttaan. Toiminnan volyymin lisääntyessä, tuotetaan enemmän suoritteita, ja tilojen käyttöaste paranee, näin toiminta on myös taloudellisempaa.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, ja työ eteni aikataulun mukaisesti. Laaja-alainen uuden toimintamallin jalkauttaminen ja käyttöönotto edellyttää sekä henkilökunnan että johdon sitoutumista. Jatkotoimenpiteiden toteuttamisesta vastuu on koulutuskeskuksen johtajalla.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustui palveluiden konseptointia ja tuotteistamista sekä markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Asiantuntijaryhmässä tutustuttiin termeihin, käsitteisiin sekä tuotteistamisen eri vaiheisiin. Opinnäytetyössä käytetty kirjallinen materiaali perustui kotimaisten ja kansainvälisten asiantuntijoiden kirjoituksiin ja tutkimuksiin.
Kehittämishanke toteutettiin työelämälähtöisesti toiminnallisena tutkimuksena,RSKK: n näkökulmasta. Pääpaino oli empiirisessä osuudessa, jota tukivat valitut teoriat. Aineistoa kerättiin asiantuntijaryhmän keskusteluissa sekä opinnäytetyön osana toteutetulla markkinatutkimuksella. Tulosten perusteella voidaan todeta, että RSKK: n kurssitarjonnalle on kysyntää. Markkinatutkimus osoitti, että RSKK: sta ollaan kiinnostuneita, ja että sitä pidetään sekä asiantuntevana että luotettavana koulutuksen järjestäjänä.
Samalla kun RSKK pyrkii tyydyttämään asiakkaan tarpeet, se parantaa tuottavuuttaan ja tehokkuuttaan. Toiminnan volyymin lisääntyessä, tuotetaan enemmän suoritteita, ja tilojen käyttöaste paranee, näin toiminta on myös taloudellisempaa.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, ja työ eteni aikataulun mukaisesti. Laaja-alainen uuden toimintamallin jalkauttaminen ja käyttöönotto edellyttää sekä henkilökunnan että johdon sitoutumista. Jatkotoimenpiteiden toteuttamisesta vastuu on koulutuskeskuksen johtajalla.