Tietopalvelun kehittäminen II asteen oppilaitoksessa : online-tietopalvelun suunnittelu- ja toteutusprosessi
Kämäräinen, Juha (2011)
Kämäräinen, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162380
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa suunniteltiin, toteutettiin teknisesti ja otettiin käyttöön ammatillista koulutusta tarjoavan, monialaisen ja useasta toimipisteestä koostuvan oppilaitoksen sisäinen, intranet-verkossa toimiva tietopalvelu. Tietopalvelun tekninen osa toteutettiin Altiris Helpdesk Solution 6.0 -ympäristöön laadittuna tehtävänhallintasovelluksena, jota käyttää tietopalvelusta vastaava informaatikko.
Prosessin lähtökohtina olivat oppilaitoksen johdon ilmaisema tarve tietohuollon parantamiseen ja käsitys kehittämistehtävän jännitteisestä ja ristiriitoja sisältävästä luonteesta kehittävän työntutkimuksen oletusten mukaisesti. Lisäksi vaikutti näkemys siitä, että rakennettavalla järjestelmällä on palvelutehtävä tietohuollon järjestämisessä sekä toinen tehtävä organisaation oppimisen ja itseymmärryksen lisäämisen välineenä.
Kehittämishanke miellettiin osaksi laajempaa kokonaisuutta. Kehittämistyö liityy organisaatiossa tapahtuneisiin ja tapahtuviin muutoksiin sekä muutoksiin organisaation toimijoiden tietoympäristöissä. Kehittämisen kohteena ei ole kirjasto tilana, kokoelmina, yksittäisinä palveluina tai tietojärjestelminä vaan ensisijaisesti ne pedagogiset toimintajärjestelmät, joihin liittyy tiedon ja dokumenttien hankintaa, hallintaa ja käyttöä. Ammatillisen koulutuksen toiminnallisuutta korostavan luonteen ja toisaalta etenkin opiskelijoiden internetin tarjontaan tukeutuvan tiedonkäsityksen havaittiin olevan ristiriidassa perinteisen kirjaston kirjallisten dokumenttien hankkimista ja järjestämistä painottavien arvostusten kanssa. Tämä jännite ilmenee kirjastokokoelmien ja -järjestelmien tilassa ja käytössä.
Hankkeen raportoinnissa korostetaan interventionistisen hankekirjoittamisen näkemystä kirjoittamisesta kehittämisprosessin kiinteänä osana eikä jälkikäteisenä raportointina. Prosessi jatkuu myös tämän kehittämishankeraportin julkaisemisen jälkeen.
Jatkokehitystarpeita liittyy tiedonhankinnan arvostuksiin sekä niihin liittyvien pedagogisten ja sosiaalisten prosessien parantamiseen organisaatiossa. Hanke kytkeytyy esimerkiksi verkko-oppimisympäristöjen käyttötapojen kehittämiseen ja eri tiedonlajien arvostuksiin koulutusaloilla.
Prosessin lähtökohtina olivat oppilaitoksen johdon ilmaisema tarve tietohuollon parantamiseen ja käsitys kehittämistehtävän jännitteisestä ja ristiriitoja sisältävästä luonteesta kehittävän työntutkimuksen oletusten mukaisesti. Lisäksi vaikutti näkemys siitä, että rakennettavalla järjestelmällä on palvelutehtävä tietohuollon järjestämisessä sekä toinen tehtävä organisaation oppimisen ja itseymmärryksen lisäämisen välineenä.
Kehittämishanke miellettiin osaksi laajempaa kokonaisuutta. Kehittämistyö liityy organisaatiossa tapahtuneisiin ja tapahtuviin muutoksiin sekä muutoksiin organisaation toimijoiden tietoympäristöissä. Kehittämisen kohteena ei ole kirjasto tilana, kokoelmina, yksittäisinä palveluina tai tietojärjestelminä vaan ensisijaisesti ne pedagogiset toimintajärjestelmät, joihin liittyy tiedon ja dokumenttien hankintaa, hallintaa ja käyttöä. Ammatillisen koulutuksen toiminnallisuutta korostavan luonteen ja toisaalta etenkin opiskelijoiden internetin tarjontaan tukeutuvan tiedonkäsityksen havaittiin olevan ristiriidassa perinteisen kirjaston kirjallisten dokumenttien hankkimista ja järjestämistä painottavien arvostusten kanssa. Tämä jännite ilmenee kirjastokokoelmien ja -järjestelmien tilassa ja käytössä.
Hankkeen raportoinnissa korostetaan interventionistisen hankekirjoittamisen näkemystä kirjoittamisesta kehittämisprosessin kiinteänä osana eikä jälkikäteisenä raportointina. Prosessi jatkuu myös tämän kehittämishankeraportin julkaisemisen jälkeen.
Jatkokehitystarpeita liittyy tiedonhankinnan arvostuksiin sekä niihin liittyvien pedagogisten ja sosiaalisten prosessien parantamiseen organisaatiossa. Hanke kytkeytyy esimerkiksi verkko-oppimisympäristöjen käyttötapojen kehittämiseen ja eri tiedonlajien arvostuksiin koulutusaloilla.