"Omasta päästä sen pittää lähteä" : Kajaanin paperitehtaalta irtisanottujen koulutukseen hakeutumisen motivaatio ja sen tukeminen
Kärnä, Anne (2011)
Kärnä, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102202482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102202482
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään millainen on Kajaanin paperitehtaalta irtisanottujen työntekijöiden koulutukseen hakeutumisen motivaatio. Tutkimuksessa tuodaan esille, millaisena työntekijät kokivat irtisanomistilanteen, millaisia tarpeita he kokivat sekä millaisia kannusteita he näkivät tilanteessa. Tutkimuksella haluttiin selvittää millaisia odotuksia koulutukselle asetetaan sekä sitä, miten motivaatiota voidaan tukea. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Kvalitatiivisella tutkimuksella tuodaan esille kokemuksen ääni. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Aineiston analyysi tehtiin teoriaohjaavasti.
Tutkimustuloksissa selvisi, koulutukseen hakeutumisen motivaatio on tilannekohtaista. Motivaatio syntyy fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tarpeiden ja kannusteiden kohtaamisesta. Motivaatiota voidaan tukea ohjauksen keinoin. Hyvin ajoitettu, aikaa antava ja asiakaslähtöinen ohjaus tuottaa yksilöllisen merkityssisällön valinnoille ja kannustaa hakeutumaan koulutukseen.
Keskeisten tutkimustulosten mukaan tarve taloudelliseen tukeen, oman osaamisen kehittämiseen ja oleminen osa yhteisöä motivoivat hakeutumaan koulutukseen. Tulosten mukaan kannusteina toimivat muutosturvan taloudellinen tuki, työllistymismahdollisuuksien paraneminen ja vuorovaikutuksen kokeminen. Koulutukseen hakeutuneet odottivat laadukasta koulutusta ja oman osaamisen parantamista, mielekästä tekemistä sekä henkilökohtaisen elämän vakiintumista.
Muutosturvan sisällön selkiyttäminen ja joustavuus käytössä tukisivat koulutukseen hakeutumista. Muutosturvatoimintamallin sisällön tärkeimpänä tukena nähtiin koulutusajalle maksettu taloudellinen tuki.
Jatkotutkimus voisi käsitellä koulutukseen hakeutuneiden työllistymistä, henkilökohtaisesti asetettujen odotusten toteutumista ja tavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksessa olisi hyvä selvittää, mitä merkitystä irtisanomistilanteessa on vertaistuella. Toisena tutkimusaiheena mielenkiintoa herättää se, miten aiemmassa työssä hankittua ammattitaitoa voitaisiin hyödyntää kun suunnitellaan koulutuksia työttömille tai ammatinvaihtajille.
Tässä tutkimuksessa selvitetään millainen on Kajaanin paperitehtaalta irtisanottujen työntekijöiden koulutukseen hakeutumisen motivaatio. Tutkimuksessa tuodaan esille, millaisena työntekijät kokivat irtisanomistilanteen, millaisia tarpeita he kokivat sekä millaisia kannusteita he näkivät tilanteessa. Tutkimuksella haluttiin selvittää millaisia odotuksia koulutukselle asetetaan sekä sitä, miten motivaatiota voidaan tukea. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Kvalitatiivisella tutkimuksella tuodaan esille kokemuksen ääni. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Aineiston analyysi tehtiin teoriaohjaavasti.
Tutkimustuloksissa selvisi, koulutukseen hakeutumisen motivaatio on tilannekohtaista. Motivaatio syntyy fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tarpeiden ja kannusteiden kohtaamisesta. Motivaatiota voidaan tukea ohjauksen keinoin. Hyvin ajoitettu, aikaa antava ja asiakaslähtöinen ohjaus tuottaa yksilöllisen merkityssisällön valinnoille ja kannustaa hakeutumaan koulutukseen.
Keskeisten tutkimustulosten mukaan tarve taloudelliseen tukeen, oman osaamisen kehittämiseen ja oleminen osa yhteisöä motivoivat hakeutumaan koulutukseen. Tulosten mukaan kannusteina toimivat muutosturvan taloudellinen tuki, työllistymismahdollisuuksien paraneminen ja vuorovaikutuksen kokeminen. Koulutukseen hakeutuneet odottivat laadukasta koulutusta ja oman osaamisen parantamista, mielekästä tekemistä sekä henkilökohtaisen elämän vakiintumista.
Muutosturvan sisällön selkiyttäminen ja joustavuus käytössä tukisivat koulutukseen hakeutumista. Muutosturvatoimintamallin sisällön tärkeimpänä tukena nähtiin koulutusajalle maksettu taloudellinen tuki.
Jatkotutkimus voisi käsitellä koulutukseen hakeutuneiden työllistymistä, henkilökohtaisesti asetettujen odotusten toteutumista ja tavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksessa olisi hyvä selvittää, mitä merkitystä irtisanomistilanteessa on vertaistuella. Toisena tutkimusaiheena mielenkiintoa herättää se, miten aiemmassa työssä hankittua ammattitaitoa voitaisiin hyödyntää kun suunnitellaan koulutuksia työttömille tai ammatinvaihtajille.