Elokuvan Leikkaus
Saarinen, Kalle (2011)
Saarinen, Kalle
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on elokuvan leikkaus. Aiheisiin kuuluu esivalmistelu, leikkaaminen ja viimeistely. Seuraamme yleisellä tasolla elokuvan leikkausprosessia. Opinnäytetyö peilaa leikkaamisen teoriaa myös Hella W elokuvan kautta, jossa toi-min leikkausassistenttina vuoden 2009 lopussa.
Esivalmistelu vaiheessa leikkaaja käy läpi muun tuotantoryhmän esituotantomateriaalin. Materiaaliin voi kuulua periaatteessa mitä tahansa suuntaa antavaa taidetta, käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen lisäksi. Varsinainen leikkaaminen käynnis-tyy ensimmäisellä leikkauksella, jolloin elokuva leikataan kokonaisuudessaan ja keskitytään materiaalin mahdollisuuksiin. Kuvattua materiaalia on moninkertaisesti verrattuna valmiiseen teokseen. Materiaalin syvällinen läpikäynti on tärkeä osa projektia, jotta parhaat yhteydet huomataan. Raakaleikkauksessa leikkaaja keskittyy tarinan toimivuuteen, teemojen läsnäoloon ja rytmin ylläpitoon. Tarinan täytyy avautua katsojalle, teemojen täytyy nostattaa tunnelmaa ja rytmin täytyy kiihdyttää tai rauhoittaa katselukokemusta oikealla hetkellä. Viimeistely vaiheessa elokuvan pienet virheet eliminoidaan ja varmistetaan että elokuva toimii kokonaisuutena.
Projektin lomassa opin että leikkaajan työn pohjalla on leikkausteoria mutta leikkaajan työn ydin on parhaimman yhdistelmän löytäminen kuvamateriaalista, joka useimmiten tarkoittaa myös teorian sääntöjen rikkomista.
Esivalmistelu vaiheessa leikkaaja käy läpi muun tuotantoryhmän esituotantomateriaalin. Materiaaliin voi kuulua periaatteessa mitä tahansa suuntaa antavaa taidetta, käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen lisäksi. Varsinainen leikkaaminen käynnis-tyy ensimmäisellä leikkauksella, jolloin elokuva leikataan kokonaisuudessaan ja keskitytään materiaalin mahdollisuuksiin. Kuvattua materiaalia on moninkertaisesti verrattuna valmiiseen teokseen. Materiaalin syvällinen läpikäynti on tärkeä osa projektia, jotta parhaat yhteydet huomataan. Raakaleikkauksessa leikkaaja keskittyy tarinan toimivuuteen, teemojen läsnäoloon ja rytmin ylläpitoon. Tarinan täytyy avautua katsojalle, teemojen täytyy nostattaa tunnelmaa ja rytmin täytyy kiihdyttää tai rauhoittaa katselukokemusta oikealla hetkellä. Viimeistely vaiheessa elokuvan pienet virheet eliminoidaan ja varmistetaan että elokuva toimii kokonaisuutena.
Projektin lomassa opin että leikkaajan työn pohjalla on leikkausteoria mutta leikkaajan työn ydin on parhaimman yhdistelmän löytäminen kuvamateriaalista, joka useimmiten tarkoittaa myös teorian sääntöjen rikkomista.