Diabetes koululaisella : Alakoulujen opettajien ja koulunkäyntiavustajien kokemuksia Kuopiossa
Hirvonen, Anne; Heikkinen, Mikko (2011)
Hirvonen, Anne
Heikkinen, Mikko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103012772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103012772
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien ja koulunkäyntiavustajien kokemuksia osana diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaista hoitoa kuopiolaisissa alakouluissa. Tavoitteena oli saada tietoa minkälaisena opettajat ja koulunkäyntiavustajat kokevat yhteistyön diabetesta sairastavan lapsen vanhempien ja erikoissairaanhoidon diabetesyksikön eli Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten klinikan kanssa sekä millaisiksi he kokevat lapsen diabeteksen hoitoon liittyvän vastuun ja työnjaon. Tutkimukseen osallistui neljästä kuopiolaisesta alakoulusta seitsemän opettajaa ja seitsemän koulunkäyntiavustajaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotka toteutettiin neljänä haastattelukertana. Aineisto kerättiin keväällä 2010. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää käyttämällä.
Diabetesta sairastavan lapsen opettajat ja koulunkäyntiavustajat pitivät useimmissa tapauksissa tiivistä yhteydenpitoa lapsen vanhempien kanssa. Hyvin toimiva yhteistyö koettiin voimavarana opettajien ja koulunkäyntiavustajien toteuttaessa lapsen koulupäivän aikaista diabeteksen hoitoa. Yhteistyö Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenklinikan kanssa koettiin toimivaksi, mutta sen järjestämään koulutukseen toivottiin muutoksia. Opettajien ja koulunkäyntiavustajien kokemusten mukaan vastuu lapsen diabeteksen hoidon toteutumisesta koulupäivän aikana tuo runsaasti muistettavaa ja suunniteltavaa heidän työhönsä. Toimiva työjako lapsen diabeteksen hoidossa koettiin tärkeäksi ja työtä helpottavaksi.
Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenklinikka voi hyödyntää tutkimustuloksia suunnitellessaan koulutustilaisuuksia. Lisäksi tutkimustuloksista voivat hyötyä opettajat ja koulunkäyntiavustajat jotka työskentelevät diabetesta sairastavien lasten kanssa.
Diabetesta sairastavan lapsen opettajat ja koulunkäyntiavustajat pitivät useimmissa tapauksissa tiivistä yhteydenpitoa lapsen vanhempien kanssa. Hyvin toimiva yhteistyö koettiin voimavarana opettajien ja koulunkäyntiavustajien toteuttaessa lapsen koulupäivän aikaista diabeteksen hoitoa. Yhteistyö Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenklinikan kanssa koettiin toimivaksi, mutta sen järjestämään koulutukseen toivottiin muutoksia. Opettajien ja koulunkäyntiavustajien kokemusten mukaan vastuu lapsen diabeteksen hoidon toteutumisesta koulupäivän aikana tuo runsaasti muistettavaa ja suunniteltavaa heidän työhönsä. Toimiva työjako lapsen diabeteksen hoidossa koettiin tärkeäksi ja työtä helpottavaksi.
Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenklinikka voi hyödyntää tutkimustuloksia suunnitellessaan koulutustilaisuuksia. Lisäksi tutkimustuloksista voivat hyötyä opettajat ja koulunkäyntiavustajat jotka työskentelevät diabetesta sairastavien lasten kanssa.