Seikkailuiden saari : turvallinen ryhmä -toimintamallin rakentaminen
Karhu, Kaisa; Lehtimaa, Jenni (2011)
Karhu, Kaisa
Lehtimaa, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242605
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli Turvallinen ryhmä -hankkeen toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ryhmäyttämismalli, jonka avulla koululuokasta muodostuu turvallinen ryhmä. Hankkeen kohderyhmänä oli erään päijäthämäläisen koulun kolmasluokkalaiset. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toiminnallisin menetelmin koululuokasta ryhmä, jossa jokainen jäsen tuntee olonsa turvalliseksi. Toisena tavoitteena opinnäytetyössä oli arvioida hankkeen vaikutuksia luokkaryhmässä. Hankkeen avulla pyrittiin vahvistamaan lasten itsetuntoa osallistamalla ja mahdollistamalla onnistumisen kokemuksia. Hankkeen toiminta perustui seikkailukasvatukseen, johon oli sisällytetty toiminnallisia menetelmiä. Hankkeessa käytettyjä toiminnallisia menetelmiä olivat draama, sadutus ja pienryhmätoiminta.
Turvallinen ryhmä- hankkeen toiminnan vaikutuksia luokkaryhmään arvioitiin opettajilla teetettyjen lomakehaastatteluiden pohjalta. Hankkeella onnistuttiin edesauttamaan koululuokan ryhmäytymistä ja toiminta lisäsi lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja hyväksyntää. Turvallinen ryhmä -hankkeen kaltainen toiminta sopi hyvin kouluun, sillä siinä yhdistyivät eri oppiaineineiden tiedot toiminnallisiin menetelmiin. Tällaista toimintaa voidaan käyttää koulussa yhdistämään teoriapainotteinen opetus ja elämisen taidot.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Näin luodaan Turvallinen ryhmä – ohjaajan käsikirja. Käsikirjassa kuvataan hankkeen toiminta vaiheittain. Käsikirjaa voidaan käyttää apuvälineenä ryhmäytettäessä erilaisia lapsiryhmiä.
Turvallinen ryhmä- hankkeen toiminnan vaikutuksia luokkaryhmään arvioitiin opettajilla teetettyjen lomakehaastatteluiden pohjalta. Hankkeella onnistuttiin edesauttamaan koululuokan ryhmäytymistä ja toiminta lisäsi lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja hyväksyntää. Turvallinen ryhmä -hankkeen kaltainen toiminta sopi hyvin kouluun, sillä siinä yhdistyivät eri oppiaineineiden tiedot toiminnallisiin menetelmiin. Tällaista toimintaa voidaan käyttää koulussa yhdistämään teoriapainotteinen opetus ja elämisen taidot.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Näin luodaan Turvallinen ryhmä – ohjaajan käsikirja. Käsikirjassa kuvataan hankkeen toiminta vaiheittain. Käsikirjaa voidaan käyttää apuvälineenä ryhmäytettäessä erilaisia lapsiryhmiä.