Tää on ollu ehkä mun elämäni pelastus : asiakkaiden kokemuksia sosiaalisen kuntoutuksen ryhmistä Raision kaupungissa
Rantanen, Katja (2019)
Rantanen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092619283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092619283
Tiivistelmä
Sosiaalinen kuntoutus lisättiin sosiaalihuoltolakiin vuonna 2014 ja se on määritelty laissa varsin laajasti. Sosiaalihuoltolaki määrittelee sosiaalisen kuntoutuksen sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi (Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 17§).
Opinnäytetyöni liittyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoittamaan Osallistavan sosiaaliturvan kokeiluun, jossa Raision kaupunki on mukana. Raision aikuissosiaalityönyksikössä on kokeilun myötä perustettu kaksi sosiaalisen kuntoutuksen ryhmää ja tutkimukseni tarkoitus oli selvittää ryhmiin osallistuvien asiakkaiden kokemuksia ryhmistä, sekä tuoda esiin heiltä nousevia kehittämistarpeita ja –ehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka tapahtui kahdessa ryhmässä sekä yhtenä yksilöhaastatteluna. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi asiakasta, kolme molemmista ryhmistä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ryhmät ovat asiakkaiden kokemusten perusteella vieneet heitä eteenpäin omassa elämässään. Tärkeintä ryhmissä on ollut vertaistuki, ohjaajilta saatu tuki, sekä vaihteleva toiminta, joka suunnitellaan heidän tarpeitaan ja toiveitaan vastaaviksi. Haastateltavat kokivat myös vahvasti osallisuuden lisääntyneen omassa elämässään ryhmässä aloittamisen jälkeen.
Jatkotutkimuksen kohteena voitaisiin tutkia sosiaalisen kuntoutuksen ryhmän vaikuttavuutta pidemmällä aikavälillä, hyödyntäen Avain-mittarista saatuja tuloksia sekä koko Osallistavan sosiaaliturvan kokeilun myötä perustettuja palveluita käyttävien asiakkaiden kokemuksia palveluista. Social rehabilitation was added to the Social welfare Act in 2014 and is defined quite broadly in the Act. The Social Welfare Act defines social rehabilitation as a means of strengthening social capacity, enabling social exclusion and promoting inclusion (Social Welfare Act 1307/2014, 17 §).
My thesis is related to the Participatory Social Security pilot- project funded by the National Institute for Health and Welfare, in which the City of Raisio is involved. Trough the project, two social rehabilitation groups have been set up at the Raisio Adult Social Work Unit and the purpose of my research was to find out the clients’ experiences of the groups and to highlight emerging development needs and suggestions.
The study was conducted as a qualitative study and the data collection method used was a theme interview that took place in a group. Two group interviews and one individual interview. A total of six clients, three from both groups, participated in the study.
From the results of the study, it can be concluded that, based on the customers experiences, the groups have taken them forward in their own lives. Most important in the groups has been peer support, support from mentors and aspirations. Interviewees also felt a strong increase in involment in their own lives after they started in the group.
Further research could look into the long-term effectiveness of the Social Rehabilitation groups, utilizing the results from the Avain- indicator and the experience of clients using the services of the services developed through the Participatory Social Security pilot project.
Opinnäytetyöni liittyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoittamaan Osallistavan sosiaaliturvan kokeiluun, jossa Raision kaupunki on mukana. Raision aikuissosiaalityönyksikössä on kokeilun myötä perustettu kaksi sosiaalisen kuntoutuksen ryhmää ja tutkimukseni tarkoitus oli selvittää ryhmiin osallistuvien asiakkaiden kokemuksia ryhmistä, sekä tuoda esiin heiltä nousevia kehittämistarpeita ja –ehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka tapahtui kahdessa ryhmässä sekä yhtenä yksilöhaastatteluna. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi asiakasta, kolme molemmista ryhmistä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ryhmät ovat asiakkaiden kokemusten perusteella vieneet heitä eteenpäin omassa elämässään. Tärkeintä ryhmissä on ollut vertaistuki, ohjaajilta saatu tuki, sekä vaihteleva toiminta, joka suunnitellaan heidän tarpeitaan ja toiveitaan vastaaviksi. Haastateltavat kokivat myös vahvasti osallisuuden lisääntyneen omassa elämässään ryhmässä aloittamisen jälkeen.
Jatkotutkimuksen kohteena voitaisiin tutkia sosiaalisen kuntoutuksen ryhmän vaikuttavuutta pidemmällä aikavälillä, hyödyntäen Avain-mittarista saatuja tuloksia sekä koko Osallistavan sosiaaliturvan kokeilun myötä perustettuja palveluita käyttävien asiakkaiden kokemuksia palveluista.
My thesis is related to the Participatory Social Security pilot- project funded by the National Institute for Health and Welfare, in which the City of Raisio is involved. Trough the project, two social rehabilitation groups have been set up at the Raisio Adult Social Work Unit and the purpose of my research was to find out the clients’ experiences of the groups and to highlight emerging development needs and suggestions.
The study was conducted as a qualitative study and the data collection method used was a theme interview that took place in a group. Two group interviews and one individual interview. A total of six clients, three from both groups, participated in the study.
From the results of the study, it can be concluded that, based on the customers experiences, the groups have taken them forward in their own lives. Most important in the groups has been peer support, support from mentors and aspirations. Interviewees also felt a strong increase in involment in their own lives after they started in the group.
Further research could look into the long-term effectiveness of the Social Rehabilitation groups, utilizing the results from the Avain- indicator and the experience of clients using the services of the services developed through the Participatory Social Security pilot project.