B2B-verkkokaupan kehittäminen ja markkinointi
Sahlberg, Krista (2019)
Sahlberg, Krista
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719338
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona Yritys X:lle, joka on suomalainen tukku- ja maahantuontialan yritys. Tavoitteena on kehittää toimeksiantaja Yritys X:n rakenteilla olevaa B2B-verkkokauppaa selvittämällä, millaiset ominaisuudet ja tekijät vaikuttavat siellä tapahtuvaan kaupankäyntiin. Tämän tueksi tavoitteena on selvittää, millainen digitaalinen markkinointi koetaan tehokkaana B2B-verkkokaupan kohderyhmälle.
Työn teoriaosuus jakautui kahteen päälukuun, jotka käsittelevät verkkokaupan perusfunktioita ja digitaalista markkinointia. Perusfunktioiksi valittiin verkkokaupan keskeisimmät tekijät ja ominaisuudet. Digitaaliseen markkinointiin rajattiin toimeksiantajayritykselle yleisimmät ja tehokkaimmat digitaalisen markkinoinnin osa-alueet. Tietoperustan pohjalta laadittiin sopivat kysymykset määrälliseen tutkimukseen, joka kohdennettiin toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjäverkostolle.
Tutkimus käsittelee verkkokaupan rakennetta, toiminnallisuutta ja ominaisuuksia, joita voidaan kehittää verkkokaupan rakennusvaiheessa. Tutkimuksen toinen osio liittyy vahvasti digitaalisen markkinointiin ja sen kohdentamiseen asiakasryhmälle sopivaksi.
Kehitysehdotukset koskivat verkkokaupan rakennetta, elementtejä ja käyttäjäystävällisyyden lisäämistä. Digitaaliseen markkinointiin kohdistetut kehitysehdotukset koostuivat systemaattisemmasta sosiaalisen median päivityksistä ja sähköpostimarkkinointistrategian rakentamisesta. Tutkimustuloksista voidaan huomata, että verkkokauppa helpottaisi kohderyhmän ostotyötä ja, että sille on alalla kiinnostusta.
Työn teoriaosuus jakautui kahteen päälukuun, jotka käsittelevät verkkokaupan perusfunktioita ja digitaalista markkinointia. Perusfunktioiksi valittiin verkkokaupan keskeisimmät tekijät ja ominaisuudet. Digitaaliseen markkinointiin rajattiin toimeksiantajayritykselle yleisimmät ja tehokkaimmat digitaalisen markkinoinnin osa-alueet. Tietoperustan pohjalta laadittiin sopivat kysymykset määrälliseen tutkimukseen, joka kohdennettiin toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjäverkostolle.
Tutkimus käsittelee verkkokaupan rakennetta, toiminnallisuutta ja ominaisuuksia, joita voidaan kehittää verkkokaupan rakennusvaiheessa. Tutkimuksen toinen osio liittyy vahvasti digitaalisen markkinointiin ja sen kohdentamiseen asiakasryhmälle sopivaksi.
Kehitysehdotukset koskivat verkkokaupan rakennetta, elementtejä ja käyttäjäystävällisyyden lisäämistä. Digitaaliseen markkinointiin kohdistetut kehitysehdotukset koostuivat systemaattisemmasta sosiaalisen median päivityksistä ja sähköpostimarkkinointistrategian rakentamisesta. Tutkimustuloksista voidaan huomata, että verkkokauppa helpottaisi kohderyhmän ostotyötä ja, että sille on alalla kiinnostusta.