Budget Sportin verkkokaupan mobiilikäyttäjäkokemus
Taskinen, Alisa (2019)
Taskinen, Alisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100319528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100319528
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin kesä-elokuussa 2019 ja siinä tutkittiin Budget Sportin verkkokaupan mobiilikäyttäjäkokemusta. Tarkoituksena oli ymmärtää asiakkaiden kokemuksia verkkokaupasta heidän vieraillessaan mobiililaitteella. Yhtenä tavoitteista oli kerätä asiakkaiden kokemuksia heille suunnatun kyselylomakkeen avulla ja saada tuloksien perusteella parempi ymmärrys verkkokaupan käyttäjäkokemuksesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää jatkossa pohjana kehitystyölle.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään mitä käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan ja miksi siihen tulisi kiinnittää huomiota. Tietoperustassa myös käytetään lähteenä tutkimusta varten tehtyä ohjelmistoyritys Crasmanin haastattelua, jossa kaksi suunnittelijaa kertovat Budget Sportin verkkokaupan nykytilasta, suunnasta ja haasteita.
Tietoperustan jälkeen esitellään käytetyt tutkimusmenetelmät ja tutkimuksessa käytetyt aineistot, niiden tavoitteet ja toteutustavat.
Hypoteesina oli, että suurin osa Budget Sportin asiakkaista käyttää mobiililaitetta vieraillessaan verkkokaupassa. Palautekysely osoitti, että 248 vastanneista 58% vieraili puhelimella, 32% tietokoneella ja 27% tabletilla. Mobiililaitteiden yhteenlaskettu osuus on 85% ja NPS -luku oli 37, mikä oli heikompi kuin tietokoneella vastanneiden antama luku; 41.
Opinnäytetyö päättyy pohdintaosioon, jossa käsitellään tutkimustulosten merkitystä, tulosten luotettavuutta ja tutkimuksen onnistumista. Lopuksi tarkastellaan opinnäytetyön tekijänoppimista ja kehitystä opinnäytetyöprosessin ajalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään mitä käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan ja miksi siihen tulisi kiinnittää huomiota. Tietoperustassa myös käytetään lähteenä tutkimusta varten tehtyä ohjelmistoyritys Crasmanin haastattelua, jossa kaksi suunnittelijaa kertovat Budget Sportin verkkokaupan nykytilasta, suunnasta ja haasteita.
Tietoperustan jälkeen esitellään käytetyt tutkimusmenetelmät ja tutkimuksessa käytetyt aineistot, niiden tavoitteet ja toteutustavat.
Hypoteesina oli, että suurin osa Budget Sportin asiakkaista käyttää mobiililaitetta vieraillessaan verkkokaupassa. Palautekysely osoitti, että 248 vastanneista 58% vieraili puhelimella, 32% tietokoneella ja 27% tabletilla. Mobiililaitteiden yhteenlaskettu osuus on 85% ja NPS -luku oli 37, mikä oli heikompi kuin tietokoneella vastanneiden antama luku; 41.
Opinnäytetyö päättyy pohdintaosioon, jossa käsitellään tutkimustulosten merkitystä, tulosten luotettavuutta ja tutkimuksen onnistumista. Lopuksi tarkastellaan opinnäytetyön tekijänoppimista ja kehitystä opinnäytetyöprosessin ajalta.