Keravalaisten vanhempien näkemyksiä avointen varhaiskasvatuspalvelujen kattavuudesta
Poukka, Maaria; Schneider, Liisa (2009)
Poukka, Maaria
Schneider, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242161
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme Keravan kaupungille osana ARVO-hanketta. Se on Länsi- ja Keski-Uudellamaalla toteutettava hanke, jonka tarkoituksena on luoda edellytykset jatkuvalle lapsuuden hyvinvoinnin kehittämistoiminnalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ovatko Keravan avoimen varhaiskasvatuksen tarjoamat palvelut käyttäjien tarpeita vastaavat. Työssämme on mukana kaikki kolme palvelunjärjestäjää ja näkökulmamme on vertaileva. Kerava luottaa eri tahojen verkostoitumisen luovan edellytykset monipuoliselle palvelutarjonnalle. Aihetta on tärkeä tutkia, koska päivähoitolaki elää muutoksen aikaa ja sitä ollaan kehittämässä avoimia varhaiskasvatuspalveluja painottavaan suuntaan. Avoimia palveluja ollaan lisäämässä ja monipuolistamassa kysynnän kasvaessa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluun osallistui 18 vastaajaa. Vastaajat olivat Mannerheimin lastensuojeluliiton, Keravan seurakunnan sekä Keravan kaupungin järjestämien palvelujen asiakkaita. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä järjestettyyn avoimeen varhaiskasvatustoimintaan, eikä suuria eroja eri palvelunjärjestäjien asiakkaiden vastauksissa ilmennyt. Vastauksista nousi esiin toive monipuolisemmasta palvelutarjonnasta. Järjestetyn toiminnan ajankohtaan oltiin osin tyytyväisiä, mutta iltapäivätoimintaa kaivattiin enemmän. Seurakunnan ja Mannerheimin lastensuojeluliiton asiakkaat näkivät vertaistuen merkityksen tärkeämpänä, kaupungin asiakkaat taas kaipasivat enemmän ammatillista tukea. Kaikki vastaajat kokivat avoimet varhaiskasvatuspalvelut tärkeänä tukena lasten kanssa kotona jaksamiselle. Tiedottaminen avoimista varhaiskasvatuspalveluista ei ole tarpeeksi kattavaa ja selkeää tällä hetkellä.
Saatujen tulosten pohjalta organisaatiot saavat kehittämis- ja parannusehdotuksia toimintaansa niin, että se vastaa paremmin asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Verkostoitumisen kehittämisen tärkeys tulee tuloksissa esiin. Toivomme, että saatuja tuloksia hyödynnettäisiin palveluja kehitettäessä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluun osallistui 18 vastaajaa. Vastaajat olivat Mannerheimin lastensuojeluliiton, Keravan seurakunnan sekä Keravan kaupungin järjestämien palvelujen asiakkaita. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä järjestettyyn avoimeen varhaiskasvatustoimintaan, eikä suuria eroja eri palvelunjärjestäjien asiakkaiden vastauksissa ilmennyt. Vastauksista nousi esiin toive monipuolisemmasta palvelutarjonnasta. Järjestetyn toiminnan ajankohtaan oltiin osin tyytyväisiä, mutta iltapäivätoimintaa kaivattiin enemmän. Seurakunnan ja Mannerheimin lastensuojeluliiton asiakkaat näkivät vertaistuen merkityksen tärkeämpänä, kaupungin asiakkaat taas kaipasivat enemmän ammatillista tukea. Kaikki vastaajat kokivat avoimet varhaiskasvatuspalvelut tärkeänä tukena lasten kanssa kotona jaksamiselle. Tiedottaminen avoimista varhaiskasvatuspalveluista ei ole tarpeeksi kattavaa ja selkeää tällä hetkellä.
Saatujen tulosten pohjalta organisaatiot saavat kehittämis- ja parannusehdotuksia toimintaansa niin, että se vastaa paremmin asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Verkostoitumisen kehittämisen tärkeys tulee tuloksissa esiin. Toivomme, että saatuja tuloksia hyödynnettäisiin palveluja kehitettäessä.