Lapset brändien maailmassa
Katajainen, Nana (2019)
Katajainen, Nana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä brändit lapset tunnistavat ja miksi. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä brändit onnistuvat jäämään lapsen mieleen, minkälaisella tavalla ja mitkä erilaiset tekijät siihen mahdollisesti vaikuttavat. Tarkoituksena oli esimerkiksi selvittää miten lasten bränditietoisuus vaikuttaa koko perheen arjessa ja miten lapset brändeihin tutustuvat.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä opinnäytetyönä ja siinä tutkimusjoukkona olivat päiväkoti-ikäiset lapset. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin sekä haastatteluja että kuvantunnistamista. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus, johon kerättiin aineisto havainnoimalla ja tulkitsemalla lasten vastauksia. Viitekehys käsitteli brändien maailmaa, niiden määritelmää ja rakentamista, ominaispiirteitä sekä tunnettuutta.
Tuloksista nousi esille se, että mm. perhe ja läheiset, mielekkäät muistot sekä media vaikuttavat lasten brändituntemukseen voimakkaasti. Tuloksista kävi ilmi, että lapsi jo todella varhaisessa vaiheessa alkaa tunnistamaan eri brändejä.
Yritysten olisi hyvä myös jatkossakin kiinnittää huomiota brändäykseen myös päiväkoti-ikäisille. Lapset ovat tulevaisuutemme, ja jos brändäys onnistuu varhaisessa vaiheessa, saa yritys itselleen uskollisen kuluttajan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä opinnäytetyönä ja siinä tutkimusjoukkona olivat päiväkoti-ikäiset lapset. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin sekä haastatteluja että kuvantunnistamista. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus, johon kerättiin aineisto havainnoimalla ja tulkitsemalla lasten vastauksia. Viitekehys käsitteli brändien maailmaa, niiden määritelmää ja rakentamista, ominaispiirteitä sekä tunnettuutta.
Tuloksista nousi esille se, että mm. perhe ja läheiset, mielekkäät muistot sekä media vaikuttavat lasten brändituntemukseen voimakkaasti. Tuloksista kävi ilmi, että lapsi jo todella varhaisessa vaiheessa alkaa tunnistamaan eri brändejä.
Yritysten olisi hyvä myös jatkossakin kiinnittää huomiota brändäykseen myös päiväkoti-ikäisille. Lapset ovat tulevaisuutemme, ja jos brändäys onnistuu varhaisessa vaiheessa, saa yritys itselleen uskollisen kuluttajan.