Soilfood.fi-verkkosivujen uudistus : Case: Soilfood Oy
Pitkänen, Jaana (2019)
Pitkänen, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ratkaista palvelumuotoilun keinoin soilfood.fi-verkkosivujen käytettävyyttä koskevat ongelmat. Tarkoituksena oli luoda asiakaslähtöinen verkkosivukonsepti, joka palvelisi nykyisiä sivuja paremmin Soilfood Oy:n maatalousmyynnin asiakaskuntaa ja Soilfood Oy:tä yrityksenä sekä parantaisi vuorovaikutusta näiden välillä.
Opinnäytetyössä tutkimuksen näkökulma painottui Soilfoodin maatalousmyynnin asiakkaiden tarpeisiin ja pyrkimyksenä oli löytää juuri heitä parhaiten palvelevat ratkaisut verkkosivujen toiminnoissa. Tarkoituksena oli helpottaa esimerkiksi Soilfoodin tuotteista ja palveluista sekä tutkimus- ja kehitystyön tuloksista kerätyn tiedon löydettävyyttä ja ymmärrettävyyttä verkkosivuilla.
Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin seuraavia laadullisen tutkimuksen menetelmiä ratkaisujen luomisen tukena: henkilökohtaiset tiedonannot, tilastotutkimus, kyselyt, dokumenttianalyysi sekä etnografisen tutkimuksen moninaiset menetelmät. Tiedonkeruussa hyödynnettiin myös seuraavia palvelumuotoilun menetelmiä: havainnointi, benchmarking, asiakaspersoonat, asiakaspersoonien palvelupolut, ideointi, tekemällä tutkiminen, prototypointi ja käytettävyystestaukset.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Adobe User Experience Design CC -ohjelmalla luotu prototyyppi soilfood.fi-verkkosivukonseptista Soilfoodin käyttöön. The goal of the thesis was to solve the problems related to the usability of Soilfood Oy homepage by means of design thinking and service design. The aim was to create a customer-oriented website concept that serves Soilfood Oy agricultural sales customers and Soilfood Oy as a company better than the current homepage. The target was also increase interaction between them.
In this thesis the research perspective focus is on the requirements of Soilfood agricultural sales customers and seeks to find the solutions that best serve them in website operations. The purpose was to facilitate the discovery and comprehensibility of information gathered on the website, for example, information of Soilfood products and services, as well as the results of research and development.
The following qualitative research methods were used in the implementation of the thesis to support the creation of solutions: personal communications, statistical research, queries, document analysis and various methods of ethnographic research. The following service design methods were also used in the data collection: observation, benchmarking, customer personas, customer personas service paths, brainstorming, doing research, prototyping and usability testing.
The result of this thesis is the soilfood.fi website concept prototype created with the Adobe User Experience Design CC program. The website concept was handed over to Soilfood for further development and use.
Opinnäytetyössä tutkimuksen näkökulma painottui Soilfoodin maatalousmyynnin asiakkaiden tarpeisiin ja pyrkimyksenä oli löytää juuri heitä parhaiten palvelevat ratkaisut verkkosivujen toiminnoissa. Tarkoituksena oli helpottaa esimerkiksi Soilfoodin tuotteista ja palveluista sekä tutkimus- ja kehitystyön tuloksista kerätyn tiedon löydettävyyttä ja ymmärrettävyyttä verkkosivuilla.
Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin seuraavia laadullisen tutkimuksen menetelmiä ratkaisujen luomisen tukena: henkilökohtaiset tiedonannot, tilastotutkimus, kyselyt, dokumenttianalyysi sekä etnografisen tutkimuksen moninaiset menetelmät. Tiedonkeruussa hyödynnettiin myös seuraavia palvelumuotoilun menetelmiä: havainnointi, benchmarking, asiakaspersoonat, asiakaspersoonien palvelupolut, ideointi, tekemällä tutkiminen, prototypointi ja käytettävyystestaukset.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Adobe User Experience Design CC -ohjelmalla luotu prototyyppi soilfood.fi-verkkosivukonseptista Soilfoodin käyttöön.
In this thesis the research perspective focus is on the requirements of Soilfood agricultural sales customers and seeks to find the solutions that best serve them in website operations. The purpose was to facilitate the discovery and comprehensibility of information gathered on the website, for example, information of Soilfood products and services, as well as the results of research and development.
The following qualitative research methods were used in the implementation of the thesis to support the creation of solutions: personal communications, statistical research, queries, document analysis and various methods of ethnographic research. The following service design methods were also used in the data collection: observation, benchmarking, customer personas, customer personas service paths, brainstorming, doing research, prototyping and usability testing.
The result of this thesis is the soilfood.fi website concept prototype created with the Adobe User Experience Design CC program. The website concept was handed over to Soilfood for further development and use.