Lapsiryhmien välinen yhteistyö ja yhteisöllisyys Pulpin päiväkodissa
Haakana, Mari; Rautio, Siru (2019)
Haakana, Mari
Rautio, Siru
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120093
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää kasvatushenkilökunnan käsityksiä lapsiryhmien välisestä yhteistyöstä ja tuottaa kehittämisideoita päiväkotityöskentelyyn. Tavoitteenamme oli kehittää lapsiryhmien välisen yhteistyön ja yhteisöllisyyden laatua.
Opinnäytetyömme oli tutkimuksellinen kehittämistehtävä, ja se toteutettiin työelämäyhteistyönä Joutsenossa sijaitsevan Pulpin päiväkodin kasvatushenkilöstön kanssa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä, jossa kysymykset olivat avoimia. Kyselylomake jaettiin kaikille Pulpin päiväkodissa työskenteleville lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille.
Kehittämistyön tuloksina saatiin nykyhetken tietoa Pulpin päiväkodin lapsiryhmien välisestä yhteistyöstä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä yhteistyöhön liittyvistä kehittämistarpeista. Pulpin päiväkodissa on jo tällä hetkellä lapsiryhmien yhteistä toimintaa, kuten ulkoilu ja erilaiset tapahtumat. Kasvatushenkilöstö nimesi yhteistyötä edistäviksi asioiksi halun tehdä yhteistyötä, hyvän yhteishengen ja yhteisesti sovitut käytännöt. Yhteistyötä estäviksi teemoiksi kasvatushenkilöstö nosti vanhat toimintamallit, suunnittelun ja joustojen vaikeuden sekä keskittymisen ainoastaan omaan työhön. Lapsiryhmien väliseen yhteistyöhön ja yhteisöllisyyden lisäämiseen liittyvät kehittämistarpeet kohdentuvat päiväkodin tiloihin sekä kasvatushenkilöstön ja lasten toimintaan.
Pulpin päiväkodin kasvatushenkilöstölle kerrottiin kehittämistyön tuloksissa esille tulleita lapsiryhmien välisen yhteistyön ja yhteisöllisyyden kehittämistarpeita. Henkilöstö päätti keskittyä kehittämistyössä yksittäisen lastentarhanopettajan tai lastenhoitajan mahdollisuuksiin ryhmien välisen yhteistyön kehittäjänä, tilojen joustavaan käyttöön ja lapsiryhmien välisen yhteistyön kehittämiseen. Lapsiryhmien välisen yhteistyön kehittämisessä korostui lapsiryhmien välisen leikkitoiminnan kehittäminen. Pulpin päiväkodin kasvatushenkilöstö jatkaa aloitettua kehittämistyötä päiväkodin johtajan johdolla.
Opinnäytetyömme oli tutkimuksellinen kehittämistehtävä, ja se toteutettiin työelämäyhteistyönä Joutsenossa sijaitsevan Pulpin päiväkodin kasvatushenkilöstön kanssa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä, jossa kysymykset olivat avoimia. Kyselylomake jaettiin kaikille Pulpin päiväkodissa työskenteleville lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille.
Kehittämistyön tuloksina saatiin nykyhetken tietoa Pulpin päiväkodin lapsiryhmien välisestä yhteistyöstä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä yhteistyöhön liittyvistä kehittämistarpeista. Pulpin päiväkodissa on jo tällä hetkellä lapsiryhmien yhteistä toimintaa, kuten ulkoilu ja erilaiset tapahtumat. Kasvatushenkilöstö nimesi yhteistyötä edistäviksi asioiksi halun tehdä yhteistyötä, hyvän yhteishengen ja yhteisesti sovitut käytännöt. Yhteistyötä estäviksi teemoiksi kasvatushenkilöstö nosti vanhat toimintamallit, suunnittelun ja joustojen vaikeuden sekä keskittymisen ainoastaan omaan työhön. Lapsiryhmien väliseen yhteistyöhön ja yhteisöllisyyden lisäämiseen liittyvät kehittämistarpeet kohdentuvat päiväkodin tiloihin sekä kasvatushenkilöstön ja lasten toimintaan.
Pulpin päiväkodin kasvatushenkilöstölle kerrottiin kehittämistyön tuloksissa esille tulleita lapsiryhmien välisen yhteistyön ja yhteisöllisyyden kehittämistarpeita. Henkilöstö päätti keskittyä kehittämistyössä yksittäisen lastentarhanopettajan tai lastenhoitajan mahdollisuuksiin ryhmien välisen yhteistyön kehittäjänä, tilojen joustavaan käyttöön ja lapsiryhmien välisen yhteistyön kehittämiseen. Lapsiryhmien välisen yhteistyön kehittämisessä korostui lapsiryhmien välisen leikkitoiminnan kehittäminen. Pulpin päiväkodin kasvatushenkilöstö jatkaa aloitettua kehittämistyötä päiväkodin johtajan johdolla.