Project handover from service configuration to SCM: A major customer's waste service solution
Korhonen, Marianne (2019)
Korhonen, Marianne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320145
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki ison asiakkaan jätehuollon aloitustietojen siirtoa jätehuollon palveluja tarjoavan yrityksen SCM organisaation sisällä toiminnolta toiselle. Tavoitteena oli selvittää, miten siirto voidaan tehdä onnistuneesti ja kehittää siihen liittyviä työkaluja. Tutkimuksen rajausta varten palvelunaloitus kuvattiin tarjouksentekovaiheesta siihen asti, että tilaus-toimitusketju on ottanut alkaneen jätehuoltopalvelun hoitoonsa. Tarkan rajauksen ansiosta tutkimus keskittyi siirtoprosessiin, jonka alkaessa kaikki tieto on valmiina aloitusta varten ja jonka päättyessä uudelle asiakkaalle lähtee ensimmäinen jätehuoltopalvelua koskeva lasku. Tieteellisenä viitekehyksenä tälle toimintatutkimukselle on Lean ajattelu, sen tarjoamat prosessikuvaustyökalut sekä prosessin parantamiseen liittyvät työkalut.
Jätehuollon aloitustietojen siirtoprosessin nykytila kuvattiin opinnäytetyötutkimusta varten järjestetyssä työpajassa. Työpaja tuotti visuaalisen kuvauksen prosessista, siihen liittyvistä tehtävistä toiminnoittain sekä prosessiparannusehdotuksia. Työpajassa käytiin myös läpi aloitukseen liittyviä dokumentteja sekä käytettyjä tiedonjakotapoja, joista löydettiin tarve standardisoida sekä dokumenttipohjia että tiedon varastointitapoja. Työpajan jälkeen kirjoittaja teki kuusi tietojen välittämiseen ja tiedonhallintaan liittyvää parannusta ja näiden lisäksi kolme investointeja vaativaa parannusehdotusta. Käyttöön otetut parannukset ovat luoneet pohjan jatkuvalle parantamiselle, jonka avulla jätehuollon aloitustietotarpeita sekä tietojen siirtoa SCM toiminnoille voidaan kehittää edelleen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Fortum Waste Solutions Oy. This thesis focused on researching a major customer’s waste service solution’s implementation data handover within the waste service provider company’s SCM organization from function to function. The objective was to clarify how the handover can be done successfully and how to develop related tools. In order to define the scope for this thesis, the service configuration of a beginning waste service was described from quotation phase until the phase, where the supply chain order fulfilment is taking care of the customer’s beginning waste services. Due to defining the scope so carefully, the research focused on the handover process, which begins in situation where all the data is ready for the waste service implementation and ends in a situation where the first invoice is sent to a new waste service customer. The theoretical framework for this action research is Lean thinking and its process description and process improvement tools.
The current state of handover process was described in a workshop arranged for this thesis research. The workshop produced a visual description of the handover process and process improvement suggestions. In the workshop also handover documents and the ways of sharing data were examined on. As a result, it was found out that there was a need for standard document templates and a uniform way for storing data. After the workshop the author made six improvements concerning communication and data management. In addition, three improvements which require investments, were suggested. The implemented improvements have created a foundation for continuous improvement of the handover process. This will enable further improving waste service implementation data requirements and data handover to SCM functions. The commissioning party for this thesis was Fortum Waste Solutions Oy.
Jätehuollon aloitustietojen siirtoprosessin nykytila kuvattiin opinnäytetyötutkimusta varten järjestetyssä työpajassa. Työpaja tuotti visuaalisen kuvauksen prosessista, siihen liittyvistä tehtävistä toiminnoittain sekä prosessiparannusehdotuksia. Työpajassa käytiin myös läpi aloitukseen liittyviä dokumentteja sekä käytettyjä tiedonjakotapoja, joista löydettiin tarve standardisoida sekä dokumenttipohjia että tiedon varastointitapoja. Työpajan jälkeen kirjoittaja teki kuusi tietojen välittämiseen ja tiedonhallintaan liittyvää parannusta ja näiden lisäksi kolme investointeja vaativaa parannusehdotusta. Käyttöön otetut parannukset ovat luoneet pohjan jatkuvalle parantamiselle, jonka avulla jätehuollon aloitustietotarpeita sekä tietojen siirtoa SCM toiminnoille voidaan kehittää edelleen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Fortum Waste Solutions Oy.
The current state of handover process was described in a workshop arranged for this thesis research. The workshop produced a visual description of the handover process and process improvement suggestions. In the workshop also handover documents and the ways of sharing data were examined on. As a result, it was found out that there was a need for standard document templates and a uniform way for storing data. After the workshop the author made six improvements concerning communication and data management. In addition, three improvements which require investments, were suggested. The implemented improvements have created a foundation for continuous improvement of the handover process. This will enable further improving waste service implementation data requirements and data handover to SCM functions. The commissioning party for this thesis was Fortum Waste Solutions Oy.