Viestinnän vaikutus W. A. Mozartin suosioon
Matikainen, Satu (2019)
Matikainen, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520237
Tiivistelmä
Nykyisen Itävallan Salzburgista lähtöisin oleva Wolfgang Amadeus Mozart on yksi maailman kuuluisimmista säveltäjistä. Hän eli 1700-luvulla, mutta hänen suosionsa on tällä hetkellä kenties vahvempi kuin koskaan. Tässä opinnäytetyössä selvitetään mitä viestinnän keinoja Wolfgangin uran edistämiseksi käytettiin hänen elinaikanaan, sekä mitä hänen brändäämiseensä on sisältynyt.
Tutkimusta tehdessä hyödynnettiin useita kirjallisia lähteitä, sekä Mozartin ymmärtämiseksi analysoitiin hänen musiikkiaan taustatietona. Tutkimuksen kannalta lähdekriittisyys on äärimmäisen tärkeää, koska Wolfgangista on paljastunut uusia tietoja vuosien kuluessa. Näin ollen osa tiedoista on täysin vanhentunutta ja väärää, ja niitä on uusien tietojen valossa korjailtu. Sen vuoksi kirjallisuutta hyödynnettiin taustatiedoksi paljon enemmän, mitä lopullisiksi lähteiksi valikoitui.
Wolfgangin uraa ajatellen hänen isänsä Leopold Mozart on avainasemassa. Wolfgangin elämän aikana säveltäjä kuitenkin ajautui erilleen isänsä markkinointi- ja viestintäkoneistosta, ja pikkuhiljaa lapsineroksi brändätyn säveltäjän aikuistuessa tämän ura lähti laskuun. Lopulta W.A. Mozart menehtyi sairaana ja köyhänä vain 35 vuoden ikäisenä vieden isänsä luoman ja viestinnän avulla toteuttaman brändin mukanaan joukkohautaan.
Kuoleman jälkeen säveltäjän leski Constanze Mozart os. Weber myi edesmenneen miehensä uudelleen julkisuuteen antamalla muun muassa hänen kirjeitään painettavaksi. Lopulta Constanzen uuden aviomiehen, Georg Nikolaus von Nissenin, aloittama W.A. Mozartin elämänkerta aloitti uuden villityksen, joka tunnetaan tänä päivänä ympäri maailman Mozart-brändinä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta viestinnällä olleen suuri vaikutus W.A. Mozartin suosioon. Kumpikin Mozartien brändeistä syntyi hyvin laskelmoidun viestinnän kautta. Wolfgang Amadeus Mozart from Salzburg, Austria, is one of the most famous composers in the world. He lived at 18th century but his grace is nowadays maybe stronger than ever.
At this thesis it’s researched what kind of communication was used at the progress of Wolfgang’s career and what elements were included into his brand making.
While doing this thesis many books were utilized and analyzing his music as a background was very helpful for understanding Mozart himself. Because during these centuries there has been many wrong and re-written information it was very important to be critical with references. That is why there were much more books at background than on the reference list.
Wolfgang’s father Leopold Mozart is a very important character while thinking Wolfgang’s career. During Wolfgang’s life this young composer drift apart from his dad’s marketing and communication machines. That was the point when Wolfgang’s career as a child genius begun fail. In the end W. A. Mozart died sick and poor. He was only 35 years old when he took his dad’s created brand to the mass grave with himself.
After Wolfgang’s death his widow Constanze Mozart, née Weber, sold his deceased husband for celebrity. For example, she published his personal letters via book. Eventually her new husband Georg Nikolaus von Nissen started writing Wolfgang’s biography. That was the start of new brand which is nowadays known globally as the brand Mozart.
Based on the research it can be noticed that communication has a large impact on W.A. Mozart’s grace. Both of Mozart’s brands were born because of well-planned communication.
Tutkimusta tehdessä hyödynnettiin useita kirjallisia lähteitä, sekä Mozartin ymmärtämiseksi analysoitiin hänen musiikkiaan taustatietona. Tutkimuksen kannalta lähdekriittisyys on äärimmäisen tärkeää, koska Wolfgangista on paljastunut uusia tietoja vuosien kuluessa. Näin ollen osa tiedoista on täysin vanhentunutta ja väärää, ja niitä on uusien tietojen valossa korjailtu. Sen vuoksi kirjallisuutta hyödynnettiin taustatiedoksi paljon enemmän, mitä lopullisiksi lähteiksi valikoitui.
Wolfgangin uraa ajatellen hänen isänsä Leopold Mozart on avainasemassa. Wolfgangin elämän aikana säveltäjä kuitenkin ajautui erilleen isänsä markkinointi- ja viestintäkoneistosta, ja pikkuhiljaa lapsineroksi brändätyn säveltäjän aikuistuessa tämän ura lähti laskuun. Lopulta W.A. Mozart menehtyi sairaana ja köyhänä vain 35 vuoden ikäisenä vieden isänsä luoman ja viestinnän avulla toteuttaman brändin mukanaan joukkohautaan.
Kuoleman jälkeen säveltäjän leski Constanze Mozart os. Weber myi edesmenneen miehensä uudelleen julkisuuteen antamalla muun muassa hänen kirjeitään painettavaksi. Lopulta Constanzen uuden aviomiehen, Georg Nikolaus von Nissenin, aloittama W.A. Mozartin elämänkerta aloitti uuden villityksen, joka tunnetaan tänä päivänä ympäri maailman Mozart-brändinä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta viestinnällä olleen suuri vaikutus W.A. Mozartin suosioon. Kumpikin Mozartien brändeistä syntyi hyvin laskelmoidun viestinnän kautta.
At this thesis it’s researched what kind of communication was used at the progress of Wolfgang’s career and what elements were included into his brand making.
While doing this thesis many books were utilized and analyzing his music as a background was very helpful for understanding Mozart himself. Because during these centuries there has been many wrong and re-written information it was very important to be critical with references. That is why there were much more books at background than on the reference list.
Wolfgang’s father Leopold Mozart is a very important character while thinking Wolfgang’s career. During Wolfgang’s life this young composer drift apart from his dad’s marketing and communication machines. That was the point when Wolfgang’s career as a child genius begun fail. In the end W. A. Mozart died sick and poor. He was only 35 years old when he took his dad’s created brand to the mass grave with himself.
After Wolfgang’s death his widow Constanze Mozart, née Weber, sold his deceased husband for celebrity. For example, she published his personal letters via book. Eventually her new husband Georg Nikolaus von Nissen started writing Wolfgang’s biography. That was the start of new brand which is nowadays known globally as the brand Mozart.
Based on the research it can be noticed that communication has a large impact on W.A. Mozart’s grace. Both of Mozart’s brands were born because of well-planned communication.