Neste Rallien asiakkaiden asiakastyytyväisyyden selvitys ja Rallin Olohuoneen konseptointi vuodelle 2020
Köykkä, Saku; Alanen, Jarkko (2019)
Köykkä, Saku
Alanen, Jarkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101820047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101820047
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätarkoituksena on selvittää Neste Rallien Paviljongin kilpailukeskuksen sekä uuden Rallin olohuoneen viihtyvyyttä ja asiakastyytyväisyyttä vuoden 2019 Neste Ralleissa. Asiakastyytyväisyyden selvittämisen avulla on tarkoitus kehittää Rallin olohuoneen konseptia vuodelle 2020, joka on myös Neste Rallin 70-vuotisjuhlavuosi.
Tutkimus toteutettiin Paviljongin kilpailukeskuksen alueella asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Vastauksia saimme yhteensä 147 ja vastaajiksi valikoitui satunnainen joukko kilpailukeskuksen alueella vierailleita asiakkaita. Asiakastyytyväisyyskysely laadittiin Webropol-ohjelmalla ja haastatteluun vastaaminen tapahtui paikan päällä tutkijan läsnä ollessa. Kysely oli pääosin toteutettu Likertin asteikolla 1-5 luodulla strukturoidulla haastattelulla, mutta kyselyn lopussa oli avoimia kysymyksiä, joihin omia kehitysehdotuksia sai jättää vapaasti.
Päätuloksena kävi ilmi, että ihmiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kilpailukeskuksen sekä Rallin olohuoneen alueisiin. Kilpailukeskuksen viihtyvyys sai keskiarvoksi 4,3/5 ja Rallin olohuone 4/5. Rallin olohuoneeseen kuuluvat ravintolapalvelut tosin saivat arvosanaksi 3,6/5 ja alueen wc-tilat saivat arvosanaksi 3,9/5. Edellä mainitut olivat alhaisimmat arvosanat, mitä alueen eri palveluista annettiin, joten niistä löytyy suurimmat kehittämiskohteet. Markkinoinnillisesta näkökulmasta merkityksellisin tulos oli se, että 36%:a ihmisistä ei tiennyt Rallin olohuoneesta ennen kilpailukeskuksen alueelle paikalle saapumista.
Vuodelle 2020 esittäisimme kehitysehdotuksiksi Rallin olohuoneen alueen laajentamista, jotta alueelle saataisiin isompi kuvaruutu sekä enemmän istumapaikkoja. Suurin osa ihmisistä tulee alueelle katsomaan autoja sekä seuraamaan varikkotoimintaa, joten Rallin olohuone on brändättävä rallin seuraamisalueeksi. Lisäksi olohuoneessa voisi järjestää rallikuskien haastatteluja ja fanien kohtaamistilaisuuksia. Myös alueen ravintolapalveluita tulee kehittää monipuolisemmaksi ja tuoda alueelle wc-tiloja lisää. Markkinointia on myös vahvistettava, jotta se tavoittaa suuremman yleisön ja, jotta alueen brändäys rallikatsomoksi onnistuu.
Tutkimus toteutettiin Paviljongin kilpailukeskuksen alueella asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Vastauksia saimme yhteensä 147 ja vastaajiksi valikoitui satunnainen joukko kilpailukeskuksen alueella vierailleita asiakkaita. Asiakastyytyväisyyskysely laadittiin Webropol-ohjelmalla ja haastatteluun vastaaminen tapahtui paikan päällä tutkijan läsnä ollessa. Kysely oli pääosin toteutettu Likertin asteikolla 1-5 luodulla strukturoidulla haastattelulla, mutta kyselyn lopussa oli avoimia kysymyksiä, joihin omia kehitysehdotuksia sai jättää vapaasti.
Päätuloksena kävi ilmi, että ihmiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kilpailukeskuksen sekä Rallin olohuoneen alueisiin. Kilpailukeskuksen viihtyvyys sai keskiarvoksi 4,3/5 ja Rallin olohuone 4/5. Rallin olohuoneeseen kuuluvat ravintolapalvelut tosin saivat arvosanaksi 3,6/5 ja alueen wc-tilat saivat arvosanaksi 3,9/5. Edellä mainitut olivat alhaisimmat arvosanat, mitä alueen eri palveluista annettiin, joten niistä löytyy suurimmat kehittämiskohteet. Markkinoinnillisesta näkökulmasta merkityksellisin tulos oli se, että 36%:a ihmisistä ei tiennyt Rallin olohuoneesta ennen kilpailukeskuksen alueelle paikalle saapumista.
Vuodelle 2020 esittäisimme kehitysehdotuksiksi Rallin olohuoneen alueen laajentamista, jotta alueelle saataisiin isompi kuvaruutu sekä enemmän istumapaikkoja. Suurin osa ihmisistä tulee alueelle katsomaan autoja sekä seuraamaan varikkotoimintaa, joten Rallin olohuone on brändättävä rallin seuraamisalueeksi. Lisäksi olohuoneessa voisi järjestää rallikuskien haastatteluja ja fanien kohtaamistilaisuuksia. Myös alueen ravintolapalveluita tulee kehittää monipuolisemmaksi ja tuoda alueelle wc-tiloja lisää. Markkinointia on myös vahvistettava, jotta se tavoittaa suuremman yleisön ja, jotta alueen brändäys rallikatsomoksi onnistuu.