Psykososiaalisen työhyvinvoinnin toteutuskeinot Suomen pelialalla ja niiden soveltaminen
Leminen, Sara (2019)
Leminen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomen pelialan psykososiaalista työhyvinvointia, ja mitkä tavat edesauttavat sen toteutumista. Tutkimuksessa esiin tulleiden tapojen ja yrityskulttuuriin pohjaten tutkin ja esittelin esimerkkitapoja parantaa psykososiaalisesti rasittavien alojen psykososiaaliselle työhyvinvoinnille kasautuvia rasitteita.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnetään kvalitatiivista tutkimustapaa. Aineistona toimi kirjalliset lähteet, kuten psykologiset tutkimukset työhyvinvoinnista, sekä Internet- lähteet, joista löytyi ajantasaista ja yksityiskohtaista tietoa. Asiantuntijoiden haastattelut täydensivät aihealueen toteutumista Suomessa.
Työhyvinvointi on monialainen, ja sen tutkimukset pohjautuvat stressitutkimuksiin. Työhyvinvointia alettiin tutkia 1900- luvun alkupuolella, josta se sittemmin kehittyi ja laajeni useampaan lohkoon. Psykososiaalinen työhyvinvointi on yksi osa työhyvinvointia. Psykososiaalinen työhyvinvointi käsittää sosiaaliset suhteet työpaikalla, sekä psykologisen hyvinvoinnin, kuten ryhmähengen, motivaation ja viihtyvyyden.
Peliteollisuuden kovan työntekijäkilpailun myötä työnantajat ovat tehneet työhyvinvoinnista kilpailuedun, jolla houkutella alan parhaat tekijät. Työnantajat panostavat erittäin paljon työntekijöidensä psykososiaaliseen työhyvinvointiin, ja tarjoavat virikkeitä myös työajan ulkopuolella. Matalan hierarkian johtamistapa ja erilaisten persoonien vaaliminen luovat omanlaisensa työkulttuurin.
Peliala Suomessa on nuori, ja alun perin se kehittyi harrastepohjalta erinäisten harrasteryhmien keskuudessa. Nykypäivänä peliala on yksi viihdeteollisuuden kasvavimpia haaroja. Suomessa koodatut tuottavimmat pelit ovat mobiilialustaisia.
Opinnäytetyöstä selviää, että Suomessa pelialalla työntekijöiden psykososiaalinen- sekä muu työhyvinvointi on ensimmäisiä prioriteetteja niin työnhakijoiden kuin työnantajien puolesta. Hyvinvointiin on panostettu useilla eri aktiviteeteilla, osallistuttamisilla, mittauksilla ja kyselyillä.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnetään kvalitatiivista tutkimustapaa. Aineistona toimi kirjalliset lähteet, kuten psykologiset tutkimukset työhyvinvoinnista, sekä Internet- lähteet, joista löytyi ajantasaista ja yksityiskohtaista tietoa. Asiantuntijoiden haastattelut täydensivät aihealueen toteutumista Suomessa.
Työhyvinvointi on monialainen, ja sen tutkimukset pohjautuvat stressitutkimuksiin. Työhyvinvointia alettiin tutkia 1900- luvun alkupuolella, josta se sittemmin kehittyi ja laajeni useampaan lohkoon. Psykososiaalinen työhyvinvointi on yksi osa työhyvinvointia. Psykososiaalinen työhyvinvointi käsittää sosiaaliset suhteet työpaikalla, sekä psykologisen hyvinvoinnin, kuten ryhmähengen, motivaation ja viihtyvyyden.
Peliteollisuuden kovan työntekijäkilpailun myötä työnantajat ovat tehneet työhyvinvoinnista kilpailuedun, jolla houkutella alan parhaat tekijät. Työnantajat panostavat erittäin paljon työntekijöidensä psykososiaaliseen työhyvinvointiin, ja tarjoavat virikkeitä myös työajan ulkopuolella. Matalan hierarkian johtamistapa ja erilaisten persoonien vaaliminen luovat omanlaisensa työkulttuurin.
Peliala Suomessa on nuori, ja alun perin se kehittyi harrastepohjalta erinäisten harrasteryhmien keskuudessa. Nykypäivänä peliala on yksi viihdeteollisuuden kasvavimpia haaroja. Suomessa koodatut tuottavimmat pelit ovat mobiilialustaisia.
Opinnäytetyöstä selviää, että Suomessa pelialalla työntekijöiden psykososiaalinen- sekä muu työhyvinvointi on ensimmäisiä prioriteetteja niin työnhakijoiden kuin työnantajien puolesta. Hyvinvointiin on panostettu useilla eri aktiviteeteilla, osallistuttamisilla, mittauksilla ja kyselyillä.