Ammatillisia oppimateriaaleja koskevan markkinointikyselyn toteuttaminen, tulosten analysointi ja kehittämisehdotusten laatiminen
Niiranen, Oska-Petteri (2019)
Lataukset:
Niiranen, Oska-Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020393
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Opetushallituksen ammatillisille oppimateriaaleille tehtyä markkinointikyselyä. Työssä esitellään toimeksiantajaorganisaatio, käydään läpi opinnäytetyöprosessin eri vaiheita, kyselyn laatimista, toteutusta ja analysoidaan sen tuloksia sekä tehdään johtopäätöksiä niiden pohjalta. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointia, printtimainontaa, digitaalista markkinointia, asiakastyytyväisyyttä, markkinoinnin vaikutusta asiakastyytyväisyyteen ja kyselytutkimusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kysely, jolla on merkittävä otanta ja josta saatujen tulosten pohjalta pystytään antamaan kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotusten perusteella Opetushallitus pystyy tekemään parannuksia ammatillisten oppimateriaalien markkinointiin ja muihin yksikön prosesseihin.
Kysely lähetettiin 16.4.2019 ja se oli avoinna 30.4.2019 asti. Kyselyyn saatiin 512 vastaajaa. Jokaisen kysymyksen tuloksista on tehty oma kaavio, jonka tarkoituksena on visualisoida tuloksia ja helpottaa niiden analysointia.
Kyselylle saatiin merkittävä otanta, tuloksia analysoitiin kattavasti eri näkökulmista ja niiden perusteella pystyttiin antamaan järkeviä kehittämisehdotuksia. Kaiken kaikkiaan Opetushallituksen verkkokaupalle ja uutiskirjeelle pitäisi saada enemmän näkyvyyttä, ja opettajat toivoisivat enemmän tiedottamista Opetushallituksen oppimateriaaleista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kysely, jolla on merkittävä otanta ja josta saatujen tulosten pohjalta pystytään antamaan kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotusten perusteella Opetushallitus pystyy tekemään parannuksia ammatillisten oppimateriaalien markkinointiin ja muihin yksikön prosesseihin.
Kysely lähetettiin 16.4.2019 ja se oli avoinna 30.4.2019 asti. Kyselyyn saatiin 512 vastaajaa. Jokaisen kysymyksen tuloksista on tehty oma kaavio, jonka tarkoituksena on visualisoida tuloksia ja helpottaa niiden analysointia.
Kyselylle saatiin merkittävä otanta, tuloksia analysoitiin kattavasti eri näkökulmista ja niiden perusteella pystyttiin antamaan järkeviä kehittämisehdotuksia. Kaiken kaikkiaan Opetushallituksen verkkokaupalle ja uutiskirjeelle pitäisi saada enemmän näkyvyyttä, ja opettajat toivoisivat enemmän tiedottamista Opetushallituksen oppimateriaaleista.