Aistien hyödyntäminen laulunopetuksessa
Mansikka, Petteri (2019)
Mansikka, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020450
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisten laulunopettajien näkemyksiä eri aistikanavien huomioimisesta laulunopetuksessa. Taustatietoa tutkimukselle tuo tieteellinen kirjallisuus ja tekijän oma kokemus aistien kautta tapahtuvasta oppimisesta ja sensorisesta integraatiosta laulunopetuksessa.
Opinnäytetyötä varten kerättiin aineisto sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Kysely oli osoitettu suomalaisille laulunopettajille, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa Suomessa toimivista laulunopettajista sekä heidän näkemyksistään tutkittavaa aihetta kohtaan. Kyselylomakkeeseen kuului myös havaintokanava-testi, jolla saatiin taustatietoa vastaajien aistien käytöstä.
Tutkimuksessa saatiin kattava 26 laulunopettajan ja 25 kysymyksen aineisto, jonka antamia tuloksia sekä esiin tuomia ilmiöitä käsitellään tässä opinnäytetyössä. Työ herätti paljon ajatuksia ja nosti mielenkiintoa asian tutkimiseen. This pedagogical thesis focuses on research on what Finnish singing teachers think about the utilization of different sensory channels while teaching singing. The background for this study is derived from the scientific literature about learning through senses as well as from the author’s own experiences.
The research material for this thesis was collected through an online enquiry. The enquiry was focused on finding out information about Finnish singing teachers and find out what their views were of the research subject. The enquire included a sensory channel test, which was meant to give some background information about respondents' sensory channel usage.
This research acquired extensive research material that was formed of 26 singing teachers’ answers on 25 questions. The thesis presents the enquire results and phenomena that emerged in this study. The research brought up many thoughts and raised interest for the subject research.
Opinnäytetyötä varten kerättiin aineisto sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Kysely oli osoitettu suomalaisille laulunopettajille, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa Suomessa toimivista laulunopettajista sekä heidän näkemyksistään tutkittavaa aihetta kohtaan. Kyselylomakkeeseen kuului myös havaintokanava-testi, jolla saatiin taustatietoa vastaajien aistien käytöstä.
Tutkimuksessa saatiin kattava 26 laulunopettajan ja 25 kysymyksen aineisto, jonka antamia tuloksia sekä esiin tuomia ilmiöitä käsitellään tässä opinnäytetyössä. Työ herätti paljon ajatuksia ja nosti mielenkiintoa asian tutkimiseen.
The research material for this thesis was collected through an online enquiry. The enquiry was focused on finding out information about Finnish singing teachers and find out what their views were of the research subject. The enquire included a sensory channel test, which was meant to give some background information about respondents' sensory channel usage.
This research acquired extensive research material that was formed of 26 singing teachers’ answers on 25 questions. The thesis presents the enquire results and phenomena that emerged in this study. The research brought up many thoughts and raised interest for the subject research.