Rakennusautomaation oppimisympäristön suunnittelu ja toteutus
Lipponen, Juha (2019)
Lipponen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720743
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle. Sen tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa oppimisympäristö rakennusautomaation opetuksen tueksi ja sen havainnollistamiseksi nykyistä paremmin.
Aiemmin rakennusautomaation opetus on Metropolia Ammattikorkeakoulussa perustunut pelkästään teorialuentoihin, eikä ole ollut konkreettista tapaa perehdyttää opiskelijoita rakennusautomaation eri osa-alueisiin. Jani Stigellin vetämänä on nyt opetusta alettu kehittämään ja viemään käytännönläheisempään suuntaan, teoriaopetusta pois sulkematta (Stigell 2019.). Insinöörityössä toteutettu oppimisympäristö kuuluu tähän kehitysprojektiin olennaisena osana.
Oppimisympäristön toiminnallisuudet ja ominaisuudet määriteltiin yhdessä ohjaavan opettajan sekä Myyrmäen kampuksen automaatiolaboratorion henkilökunnan kanssa.
Oppimisympäristön laitteiston tuli sisältää sekä automaatio- että kenttäosa. Laitteisto tuli toteuttaa sellaisessa mittakaavassa, että se mahtuu kuljetettavaksi henkilöautossa. Siinä tuli hyödyntää mahdollisuuksien mukaan rakennusautomaation aitoja kenttälaitekomponentteja sekä ohjelmoitavaa logiikkaa ja huonesäädintä.
Insinöörityön tuloksena saatiin aikaiseksi laitteisto, jolla voidaan rakennusautomaation opetusta tehostaa ja parantaa laboratoriotöiden muodossa.
Aiemmin rakennusautomaation opetus on Metropolia Ammattikorkeakoulussa perustunut pelkästään teorialuentoihin, eikä ole ollut konkreettista tapaa perehdyttää opiskelijoita rakennusautomaation eri osa-alueisiin. Jani Stigellin vetämänä on nyt opetusta alettu kehittämään ja viemään käytännönläheisempään suuntaan, teoriaopetusta pois sulkematta (Stigell 2019.). Insinöörityössä toteutettu oppimisympäristö kuuluu tähän kehitysprojektiin olennaisena osana.
Oppimisympäristön toiminnallisuudet ja ominaisuudet määriteltiin yhdessä ohjaavan opettajan sekä Myyrmäen kampuksen automaatiolaboratorion henkilökunnan kanssa.
Oppimisympäristön laitteiston tuli sisältää sekä automaatio- että kenttäosa. Laitteisto tuli toteuttaa sellaisessa mittakaavassa, että se mahtuu kuljetettavaksi henkilöautossa. Siinä tuli hyödyntää mahdollisuuksien mukaan rakennusautomaation aitoja kenttälaitekomponentteja sekä ohjelmoitavaa logiikkaa ja huonesäädintä.
Insinöörityön tuloksena saatiin aikaiseksi laitteisto, jolla voidaan rakennusautomaation opetusta tehostaa ja parantaa laboratoriotöiden muodossa.