Yläkoululaiset ja seksuaalisuus: oppitunti 8.-luokkalaisille
Utunen, Päivi; Sihto, Anniina (2019)
Utunen, Päivi
Sihto, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa nuorille luotettavaa ja ajankohtaista tietoa seksuaaliterveydestä, raskauden ehkäisystä sekä sukupuolitaudeista. Tarkoituk-sena oli vahvistaa nuorten seksuaalikasvatuksen tietoa järjestämällä aiheista op-pitunti yläkoululaisille. Tämä työ toteutettiin Vaasassa Merenkurkun koulun 8.-luokkalaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnalliseen osuuteen otettiin mu-kaan vain yksi kahdeksas luokka, jolle oppitunnit pidettiin. Tuntia varten tehtiin Power Point -esitys sekä näytettiin aiheeseen liittyviä videoita, minkä avulla saa-tiin tunnille keskustelua aikaiseksi. Oppilaat saivat myös harjoitella kondomin laittoa banaaniin. Tunnit suunniteltiin terveystiedon opettajan toiveiden pohjalta ja näin myös opetussuunnitelman mukaan.
Raportoinnissa on kerrottu teoria, opinnäytetyön haasteet, toiminnallinen osuus sekä tavoitteiden saavuttaminen. Teoria-osuudessa käytettiin laajasti luotettavia lähteitä, joita löytyi muun muassa Medic-tietokannan kautta, Terveyden ja hy-vinvoinnin laitoksesta, terveyskirjastosta sekä väestöliiton sivuilta. Haasteena oli aiheen selkeä rajaaminen. Tavoitteiden onnistuminen eli tiedon välittäminen seksuaalisuudesta, raskauden ehkäisystä sekä sukupuolitaudeista kartoitettiin oppilaille tehdyillä kyselyillä, joihin he vastasivat. Näiden kyselyiden perusteel-la toiminnalliseen osuuteen asetetut tavoitteet toteutuivat.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnalliseen osuuteen otettiin mu-kaan vain yksi kahdeksas luokka, jolle oppitunnit pidettiin. Tuntia varten tehtiin Power Point -esitys sekä näytettiin aiheeseen liittyviä videoita, minkä avulla saa-tiin tunnille keskustelua aikaiseksi. Oppilaat saivat myös harjoitella kondomin laittoa banaaniin. Tunnit suunniteltiin terveystiedon opettajan toiveiden pohjalta ja näin myös opetussuunnitelman mukaan.
Raportoinnissa on kerrottu teoria, opinnäytetyön haasteet, toiminnallinen osuus sekä tavoitteiden saavuttaminen. Teoria-osuudessa käytettiin laajasti luotettavia lähteitä, joita löytyi muun muassa Medic-tietokannan kautta, Terveyden ja hy-vinvoinnin laitoksesta, terveyskirjastosta sekä väestöliiton sivuilta. Haasteena oli aiheen selkeä rajaaminen. Tavoitteiden onnistuminen eli tiedon välittäminen seksuaalisuudesta, raskauden ehkäisystä sekä sukupuolitaudeista kartoitettiin oppilaille tehdyillä kyselyillä, joihin he vastasivat. Näiden kyselyiden perusteel-la toiminnalliseen osuuteen asetetut tavoitteet toteutuivat.