Palveluorganisaation johtaminen yhden valvomon tehtaassa
Niemeläinen, Tero (2019)
Niemeläinen, Tero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221004
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda johtamisen organisaatio- ja toimintamalli palveluorga-nisaatioon Valio Oy:n Joensuun tehtaalle. Tehtaan automaatiouudistuksen myötä eri prosessien valvomot yhdistetään tulevaisuudessa yhdeksi keskusvalvomoksi. Tällä hetkellä tehtaassa on useampia valvomoita, joista tehtaan eri prosesseja ohjataan. Palveluorganisaation tavoitteena on palvella tuotantoa mahdollisimman tehokkaasti kustannukset huomioon ottaen.
Opinnäytetyössä palveluorganisaatiolle luotiin strategia, jonka mukaan toimintaa ohjataan tulevai-suudessa. Parhaiten tarvetta vastaavat organisaatiomallit kuvattiin auki ja tehtaan nykyisen orga-nisaatiokaavion rinnalle syntyi kuusi erilaista vaihtoehtoa, jotka asiantuntijaryhmä arvioi. Arvioin-nin tuloksena mallit laitettiin paremmuusjärjestykseen.
Arvioinnin lopputuloksena kuudes organisaatiomalli todettiin kokonaispisteiden perusteella par-haaksi vaihtoehdoksi nykyisen tilalle. Lopuksi pohdittiin arvioinnin mukaan parhaat pisteet saa-neen mallin etuja ja kehitettäviä kohtia. Lisäksi esille nostettiin asioita, jotka olisi tehtävä tai huo-mioitava ennen mallin eteenpäin viemistä.
Opinnäytetyössä palveluorganisaatiolle luotiin strategia, jonka mukaan toimintaa ohjataan tulevai-suudessa. Parhaiten tarvetta vastaavat organisaatiomallit kuvattiin auki ja tehtaan nykyisen orga-nisaatiokaavion rinnalle syntyi kuusi erilaista vaihtoehtoa, jotka asiantuntijaryhmä arvioi. Arvioin-nin tuloksena mallit laitettiin paremmuusjärjestykseen.
Arvioinnin lopputuloksena kuudes organisaatiomalli todettiin kokonaispisteiden perusteella par-haaksi vaihtoehdoksi nykyisen tilalle. Lopuksi pohdittiin arvioinnin mukaan parhaat pisteet saa-neen mallin etuja ja kehitettäviä kohtia. Lisäksi esille nostettiin asioita, jotka olisi tehtävä tai huo-mioitava ennen mallin eteenpäin viemistä.