Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) infrastruktuuri ja osaaminen Saimaan ammattikorkeakoulussa vuonna 2010 : raportti opetushenkilökunnan tuloksista
Juvonen, Pasi (2011)
Juvonen, Pasi
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-41-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-41-8
Tiivistelmä
Tässä raportissa esitetään tulokset tieto- ja viestintätekniikan (TVT) infrastruktuuri ja osaaminen – kyselystä, joka toteutettiin Saimaan ammattikorkeakoulun opetushenkilölle helmikuussa 2011. Kysely toteutettiin lomakekyselynä Webropol – työkalun avulla ja siihen vastasi 80 opetushenkilökuntaan kuuluvaa eli 55 % opetushenkilökunnasta.
Kyselyssä vastaajaa pyydettiin arvioimaan omaa osaamista liittyen TVT:n käyttöön Likertin asteikolla (1-5 1 = heikko, 5 = erinomainen), sekä arvioimaan oman kampuksensa tietotekniikan infrastruktuuria. Lisäksi kerättiin laadullista aineistoa pyytämällä vastaajia pohtimaan TVT:n kehittämistä Saimaan ammattikorkeakoulussa ja listaamaan omia koulutustarpeitaan. Edelleen opetushenkilökuntaa pyydettiin arvioimaan verkko-opetuksen roolia omalla opetusalallaan.
TVT – kyselyyn vastanneista opetushenkilökuntaan kuuluneista henkilöistä 60 % arvioi, että käyttäisi enemmän tieto- ja viestintätekniikkaa mikäli saisi sen käyttämiseen lisää koulutusta. Keskeisimpiä esille nostettuja koulutustarpeita olivat toimisto-ohjelmien versiomuutoksiin liittyvä koulutus, Moodle – oppimisympäristö, tietoturvallisuus, kuvankäsittely, verkkokurssien tekeminen, Connect Pro sekä sosiaalisen median työkalut. Esille nostetut koulutustarpeet olivat pääasiassa samoja kuin vuoden 2009 TVT – kyselyssä.
Noin kolme neljästä (72,5 %) Opetushenkilökuntaan kuuluvasta TVT – kyselyyn vastanneesta oli tyytyväinen työpaikkansa TVT – infrastruktuurin tasoon. Avoimessa TVT – infrastruktuuriin liittyvässä palautteessa koettiin tietokoneluokkien laitteiston olevan pääosin vanhentunutta ja toivottiin sen uusimista. Lisäksi tietokoneluokkia koettiin tarvittavan lisää.
Verkko-opetuksen arvioitiin tulevaisuudessa lisääntyvän, samalla kun siihen liittyvä välineosaaminen ja pedagoginen osaaminen lisääntyy. Koulutusta aiheeseen liittyen koettiin tarvittavan lisää. Avoimessa palautteessa muistutettiin myös, että verkko-opetuksella ei ole mitään itseisarvoa, vaan se on yksi tapa muiden joukossa toteuttaa opetusta ja soveltuu tiettyihin asioihin, niin kuin mikä tahansa muukin tapa opettaa.
Opetushenkilökunnan TVT – kyselyn tuloksia käytetään lähtötietoina vuoden 2011 TVT – koulutussuunnitelmia tarkennettaessa. Lisäksi vuosittainen TVT:n infrastruktuurin ja osaamisen nykytilan kartoitus toimii myös osaltaan TVT - toimintasuunnitelman pohjana.
Kyselyssä vastaajaa pyydettiin arvioimaan omaa osaamista liittyen TVT:n käyttöön Likertin asteikolla (1-5 1 = heikko, 5 = erinomainen), sekä arvioimaan oman kampuksensa tietotekniikan infrastruktuuria. Lisäksi kerättiin laadullista aineistoa pyytämällä vastaajia pohtimaan TVT:n kehittämistä Saimaan ammattikorkeakoulussa ja listaamaan omia koulutustarpeitaan. Edelleen opetushenkilökuntaa pyydettiin arvioimaan verkko-opetuksen roolia omalla opetusalallaan.
TVT – kyselyyn vastanneista opetushenkilökuntaan kuuluneista henkilöistä 60 % arvioi, että käyttäisi enemmän tieto- ja viestintätekniikkaa mikäli saisi sen käyttämiseen lisää koulutusta. Keskeisimpiä esille nostettuja koulutustarpeita olivat toimisto-ohjelmien versiomuutoksiin liittyvä koulutus, Moodle – oppimisympäristö, tietoturvallisuus, kuvankäsittely, verkkokurssien tekeminen, Connect Pro sekä sosiaalisen median työkalut. Esille nostetut koulutustarpeet olivat pääasiassa samoja kuin vuoden 2009 TVT – kyselyssä.
Noin kolme neljästä (72,5 %) Opetushenkilökuntaan kuuluvasta TVT – kyselyyn vastanneesta oli tyytyväinen työpaikkansa TVT – infrastruktuurin tasoon. Avoimessa TVT – infrastruktuuriin liittyvässä palautteessa koettiin tietokoneluokkien laitteiston olevan pääosin vanhentunutta ja toivottiin sen uusimista. Lisäksi tietokoneluokkia koettiin tarvittavan lisää.
Verkko-opetuksen arvioitiin tulevaisuudessa lisääntyvän, samalla kun siihen liittyvä välineosaaminen ja pedagoginen osaaminen lisääntyy. Koulutusta aiheeseen liittyen koettiin tarvittavan lisää. Avoimessa palautteessa muistutettiin myös, että verkko-opetuksella ei ole mitään itseisarvoa, vaan se on yksi tapa muiden joukossa toteuttaa opetusta ja soveltuu tiettyihin asioihin, niin kuin mikä tahansa muukin tapa opettaa.
Opetushenkilökunnan TVT – kyselyn tuloksia käytetään lähtötietoina vuoden 2011 TVT – koulutussuunnitelmia tarkennettaessa. Lisäksi vuosittainen TVT:n infrastruktuurin ja osaamisen nykytilan kartoitus toimii myös osaltaan TVT - toimintasuunnitelman pohjana.