Yksilöllisen oppimisen toteuttaminen ajoneuvoasentajakoulutuksessa
Honkala, Petri; Ristolainen, Jaakko (2019)
Honkala, Petri
Ristolainen, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421168
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään kymmenen eri ammatillisen oppilaitoksen tapoja toteuttaa ja dokumentoida yksilöllistä, omatahtista etenemistä toisen asteen ammatillisen koulutuksen Auton tai moottoripyörän huoltaminen -tutkinnonosassa. Tuloksia verrataan Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Nurmijärven-yksikön ajoneuvoasentajakoulutuksen toteutustapaan. Työssä esitellään myös auto-osastolla Nurmijärvellä käytössä oleva flipped learning -oppimiskultuuriin perustuva opetuksen ja dokumentoinnin toteutustapa.
Kyselytutkimuksen avulla saadaan tietoa eri oppilaitosten tavoista toteuttaa ja dokumentoida ajoneuvoasentajakoulutuksen teoriaopetusta sekä käytännön harjoitus- ja asiakastöitä. Työssä perehdytään myös opintojen seurannan kirjaamiseen soveltuviin ohjelmistoihin. Ohjelmistoja verrataan Excel-taulukkolaskentaohjelmalla toteutettuun opiskelijan edistymisen dokumentointiin.
Auto-osastojen opettajille tehdyn kyselyn perusteella havaittiin, että Auton tai moottoripyörän huoltaminen -tutkinnonosan toteutustapojen ja sisältöjen painotuksissa on paljon eroja. Lisäksi havaittiin, että opintojen dokumentointitavat vaihtelevat.
Tutkinnon osien pilkkominen opintosuunnitelman mukaisiksi käytännön työtehtäviksi ja teoriatehtäviksi on yksi tapa tukea omatahtista oppimista. Tässä opinnäytetyössä esitellään myös matriisimuotoista tehtäväpakettitaulukkoa ja kaupallisten tietokonesovelluksien käyttöä.
Kyselytutkimuksen avulla saadaan tietoa eri oppilaitosten tavoista toteuttaa ja dokumentoida ajoneuvoasentajakoulutuksen teoriaopetusta sekä käytännön harjoitus- ja asiakastöitä. Työssä perehdytään myös opintojen seurannan kirjaamiseen soveltuviin ohjelmistoihin. Ohjelmistoja verrataan Excel-taulukkolaskentaohjelmalla toteutettuun opiskelijan edistymisen dokumentointiin.
Auto-osastojen opettajille tehdyn kyselyn perusteella havaittiin, että Auton tai moottoripyörän huoltaminen -tutkinnonosan toteutustapojen ja sisältöjen painotuksissa on paljon eroja. Lisäksi havaittiin, että opintojen dokumentointitavat vaihtelevat.
Tutkinnon osien pilkkominen opintosuunnitelman mukaisiksi käytännön työtehtäviksi ja teoriatehtäviksi on yksi tapa tukea omatahtista oppimista. Tässä opinnäytetyössä esitellään myös matriisimuotoista tehtäväpakettitaulukkoa ja kaupallisten tietokonesovelluksien käyttöä.