Vientitilausprosessien vertailu DSV Roadilla
Asikainen, Santtu (2019)
Asikainen, Santtu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821478
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä vertailtiin kahta vientitilausprosessia DSV Roadilla. Työn tavoitteena oli selvittää, kumpi vertailtavista prosesseista on ajankäytöllisesti tehokkaampi. Tutkimukses-sa tarkasteltiin manuaalista tilausprosessia, jossa keikan työn tekee ihminen. Toinen tar-kasteltu prosessi oli Quote book -tilaus jossa tietokone toteuttaa tietyt prosessin vaiheet. Vertailun avulla pyrittiin selvittämään ihmisen ja tietokoneohjelman välistä tehokkuutta. Tutkimusta varten tilauksiin käytettyä aikaa mitattiin DSV Roadin myynti-, asiakaspalvelu- ja laskutusosastolla. Tutkimuksessa käsiteltiin vain tilauksia joille DSV Road:n myyjä oli tarjonnut tilauskohtaisen spottihinnan.
Opinnäytetyön toteutukseen käytettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen tilausprosesseja pyrittiin tarkastelemaan teorian avulla mahdollisimman monesta näkökulmasta. Johtopäätöksiin päästiin kellotettujen laskettujen tuloksien avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yritysten välisen kaupan ja kansainvälisten maantiekuljetusten perusteita, sekä myyntityön, asiakaspalvelun ja laskentatoimen merkitystä yrityksen toiminalle. Teoriaosuudessa esiteltiin myös miten digitalisaatio on vaikuttanut logistiikkaan ja opinnäytetyössä esiteltäviin yrityksen osastoihin.
Tutkimuksessa mitattiin tilauksille osastokohtaiset käsittelyajat. Näitä aikoja vertaamalla saatiin selvitettyä, kumpi tilausprosesseista oli lopulta ajankäytöllisesti tehokkaampi. Myyntiosastolla kellotettiin spottitarjouksen tekemisen kestoa. Asiakaspalvelussa mitattiin tilauksien käsittelyn kestoa. Laskutusosastolla kellotettiin laskutusvirheiden selvityksen kestoa. Mittaustuloksista laskettiin osastokohtaisesti keskiarvoinen ja mediaaninen käsittelyaika. Lopuksi ajat laskettiin yhteen tehokkaamman vientitilausprosessin selvittämiseksi.
Aikojen yhteen laskemisen jälkeen selvisi manuaalisen tilauksen olevan ajallisesti tehok-kaampi tilausprosessi. Tulosta voitiin pitää yllättävänä, koska Quote book -tilaus toteute-taan osittain tietokoneohjelman toimesta. Tietokoneohjelman tekemä työ osoittautui pro-sessien hitaimmaksi vaiheeksi, minkä takia Quote book -tilaus oli prosesseista ajankäytöllisesti hitaampi. Tutkimuksen johtopäätöksien perustella ihmisen tekemä työ olisi ajallisesti tehokkaampaa kuin tietokoneen tekemä työ.
Opinnäytetyön toteutukseen käytettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen tilausprosesseja pyrittiin tarkastelemaan teorian avulla mahdollisimman monesta näkökulmasta. Johtopäätöksiin päästiin kellotettujen laskettujen tuloksien avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yritysten välisen kaupan ja kansainvälisten maantiekuljetusten perusteita, sekä myyntityön, asiakaspalvelun ja laskentatoimen merkitystä yrityksen toiminalle. Teoriaosuudessa esiteltiin myös miten digitalisaatio on vaikuttanut logistiikkaan ja opinnäytetyössä esiteltäviin yrityksen osastoihin.
Tutkimuksessa mitattiin tilauksille osastokohtaiset käsittelyajat. Näitä aikoja vertaamalla saatiin selvitettyä, kumpi tilausprosesseista oli lopulta ajankäytöllisesti tehokkaampi. Myyntiosastolla kellotettiin spottitarjouksen tekemisen kestoa. Asiakaspalvelussa mitattiin tilauksien käsittelyn kestoa. Laskutusosastolla kellotettiin laskutusvirheiden selvityksen kestoa. Mittaustuloksista laskettiin osastokohtaisesti keskiarvoinen ja mediaaninen käsittelyaika. Lopuksi ajat laskettiin yhteen tehokkaamman vientitilausprosessin selvittämiseksi.
Aikojen yhteen laskemisen jälkeen selvisi manuaalisen tilauksen olevan ajallisesti tehok-kaampi tilausprosessi. Tulosta voitiin pitää yllättävänä, koska Quote book -tilaus toteute-taan osittain tietokoneohjelman toimesta. Tietokoneohjelman tekemä työ osoittautui pro-sessien hitaimmaksi vaiheeksi, minkä takia Quote book -tilaus oli prosesseista ajankäytöllisesti hitaampi. Tutkimuksen johtopäätöksien perustella ihmisen tekemä työ olisi ajallisesti tehokkaampaa kuin tietokoneen tekemä työ.