Käytettävyysperiaatteiden tutkiminen työjärjestelmissä
Vartiainen, Anna-Mari (2019)
Vartiainen, Anna-Mari
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921514
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia käyttöliittymäpreferenssejä työjärjestelmien käyttäjillä on. Tutkimuksessa lähdettiin liikkeelle kuluttajille suunnattujen järjestelmien suunnitteluperiaatteista, ja tavoitteena oli selvittää, että kuinka hyvin ne ovat hyödynnettävissä työjärjestelmien suunnittelussa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti selvittämään sitä, että kuinka paljon tietoja ja valintoja käyttäjät haluavat nähdä kerralla yhdessä käyttöliittymän näkymässä. Tietopohjana käytettiin Jakob Nielsenin (1994) sekä Jenifer Tidwellin (2010) käytettävyysperiaatteita, joiden mukaan käyttäjien kognitiivisia resursseja kannattaa säästää rajoittamalla heille esitettävää tietoa minimiin. Tutkimuksen lähtöoletus oli, että työjärjestelmien käyttäjille se ei olisi niin tärkeää, sillä he tottuvat käyttämiinsä työkaluihin, eivätkä kärsi niin paljon niiden aiheuttamasta kognitiivisesta rasituksesta sen jälkeen.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla ja havainnoimalla yhden työjärjestelmän käyttäjiä. Selvityksen perusteella vaikutti siltä, että ainakin tässä kohderyhmässä työjärjestelmien käyttäjät ovat valmiimpia luopumaan käyttöliittymän selkeydestä kuin sen tehokkuudesta. Tämä voi johtua siitä, että työjärjestelmiä käytetään kuluttajapalveluita enemmän ja useammin, joten ajan kanssa niihin totutaan ja niiden aiheuttaman kognitiivinen rasitus vähenee. Tutkimus oli kuitenkin rajattu koskemaan hyvin rajattua ympäristöä, joten lisätutkimus yleistettävien tulosten saavuttamiseksi on varmasti tarpeen.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla ja havainnoimalla yhden työjärjestelmän käyttäjiä. Selvityksen perusteella vaikutti siltä, että ainakin tässä kohderyhmässä työjärjestelmien käyttäjät ovat valmiimpia luopumaan käyttöliittymän selkeydestä kuin sen tehokkuudesta. Tämä voi johtua siitä, että työjärjestelmiä käytetään kuluttajapalveluita enemmän ja useammin, joten ajan kanssa niihin totutaan ja niiden aiheuttaman kognitiivinen rasitus vähenee. Tutkimus oli kuitenkin rajattu koskemaan hyvin rajattua ympäristöä, joten lisätutkimus yleistettävien tulosten saavuttamiseksi on varmasti tarpeen.