Krikotyreotomian itseopiskelupaketti
Aksela, Mikko; Forsström, Tony; Luusua, Christian; Venho, Jesse (2019)
Aksela, Mikko
Forsström, Tony
Luusua, Christian
Venho, Jesse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321162
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin opetusmateriaali kirurgisen ilmatien, eli krikotyreotomian suorittamisesta. Aihe valittiin siksi, että krikotyreotomia on erittäin harvinainen, mutta tärkeä toimenpide ensihoidossa. Krikotyreotomiasta ei löydy suomenkielistä videomateriaalia, minkä vuoksi videon ja kuvallisen ohjeen sisältävä itseopiskelupaketti päätettiin toteuttaa. Videon luotiin itseopiskelumahdollisuudeksi itseopiskelupakettiin. Kuvallisen ohjeen tarkoitus oli toimia muistilistana. Itseopiskelupaketti integroitiin taitopajatyyppiseen opetustilanteeseen. Itseopiskelupaketti luotiin Saimaan ammattikorkeakoulun käyttöön.
Opinnäytetyön aineiston keruussa käytettiin krikotyreotomiasta löytyvää aiempaa kirjallista tietoa sekä opinnäytetyötä varten luotua kirjallista kyselylomaketta. Kirjallisen kyselylomakkeen vastaukset kerättiin Saimaan ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden ensihoitajaopiskelijoilta, jotka koekäyttivät luotua itseopiskelupakettia heille järjestetyn harjoituksen aikana. Opiskelijoille kerrottiin saatekirjeellä, että palautteen antaminen on vapaaehtoista ja anonyymiä. Jokainen harjoitukseen osallistunut opiskelija (n=25) antoi palautteen itseopiskelupaketista.
Saatujen vastausten perusteella analysoitiin kirkotyreotomia-toimenpiteen koulutustarvetta, taitopajaoppimisen mielekkyyttä ja itseopiskelupakettien hyödyllisyyttä. Vastauksista tuli selväksi, että krikotyreotomiakoulutusta tarvitaan lisää. Itseopiskelupaketti koettiin hyödylliseksi oppimisen välineeksi, ja suuri osa opiskelijoista olisi valmis käyttämään itseopiskelupakettia toimenpiteiden harjoittelussa. Vastauksista nähtiin myös, että itseopiskelupaketti voi korvata opettajan antaman opetuksen tietyissä rajoissa. Kyselylomakkeen vastausten perusteella suomenkielistä koulutusmateriaalia krikotyreotomiasta voisi levittää tai luoda lisää. Jatkotutkimusaiheeksi sopisi laajempi tutkimus itseopiskelupakettien tai taitopajaoppimisen hyödyllisyydestä ja mielekkyydestä.
Opinnäytetyön aineiston keruussa käytettiin krikotyreotomiasta löytyvää aiempaa kirjallista tietoa sekä opinnäytetyötä varten luotua kirjallista kyselylomaketta. Kirjallisen kyselylomakkeen vastaukset kerättiin Saimaan ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden ensihoitajaopiskelijoilta, jotka koekäyttivät luotua itseopiskelupakettia heille järjestetyn harjoituksen aikana. Opiskelijoille kerrottiin saatekirjeellä, että palautteen antaminen on vapaaehtoista ja anonyymiä. Jokainen harjoitukseen osallistunut opiskelija (n=25) antoi palautteen itseopiskelupaketista.
Saatujen vastausten perusteella analysoitiin kirkotyreotomia-toimenpiteen koulutustarvetta, taitopajaoppimisen mielekkyyttä ja itseopiskelupakettien hyödyllisyyttä. Vastauksista tuli selväksi, että krikotyreotomiakoulutusta tarvitaan lisää. Itseopiskelupaketti koettiin hyödylliseksi oppimisen välineeksi, ja suuri osa opiskelijoista olisi valmis käyttämään itseopiskelupakettia toimenpiteiden harjoittelussa. Vastauksista nähtiin myös, että itseopiskelupaketti voi korvata opettajan antaman opetuksen tietyissä rajoissa. Kyselylomakkeen vastausten perusteella suomenkielistä koulutusmateriaalia krikotyreotomiasta voisi levittää tai luoda lisää. Jatkotutkimusaiheeksi sopisi laajempi tutkimus itseopiskelupakettien tai taitopajaoppimisen hyödyllisyydestä ja mielekkyydestä.