Sähköinen dokumentointi ja sähköinen asiointi Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa
Kauppinen, Roosa (2019)
Kauppinen, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921544
Tiivistelmä
Sähköinen dokumentointi ja sähköinen asiointi ovat yhä yleistyneimpiä työmenetelmiä myös varhaiskasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä sähköinen dokumentointi ja sähköinen asiointi varhaiskasvatuksessa ovat, mitkä ovat niiden tarkoitus ja mitä ne pitävät sisällään. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena työvälineenä varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat kokevat sähköisen dokumentoinnin ja sähköisen asioinnin, sekä tarkastella niiden mahdollisuuksia ja haasteita Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoria koostuu varhaiskasvatuksesta, huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä sekä sähköisestä dokumentoinnista ja sähköisestä asioinnista. Teoriassa käsiteltiin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja tarkoitusta, huoltajien osallisuutta ja kasvatuskumppanuutta, pedagogista suunnittelua ja pedagogista dokumentointia, varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä eri sähköisiä järjestelmiä, joita Vaasan kaupungin varhaiskasvatus käyttää.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä tutkimuksena, että laadullisena tutki-muksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Vaasan kaupungin suomenkielisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajilta sekä lastenhoitajilta. Kysely toteutettiin nimettömänä.
Tutkimuksessa selvisi, kuinka toimivina työmenetelminä varhaiskasvattajat pitävät sähköistä dokumentointia sekä sähköistä asiointia. Tutkimuksessa selvisivät myös sähköisen asioinnin haasteet sekä mahdollisuudet, sekä mitä kehitysideoita varhaiskasvattajilla on sähköiseen dokumentointiin ja sähköiseen asiointiin Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoria koostuu varhaiskasvatuksesta, huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä sekä sähköisestä dokumentoinnista ja sähköisestä asioinnista. Teoriassa käsiteltiin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja tarkoitusta, huoltajien osallisuutta ja kasvatuskumppanuutta, pedagogista suunnittelua ja pedagogista dokumentointia, varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä eri sähköisiä järjestelmiä, joita Vaasan kaupungin varhaiskasvatus käyttää.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä tutkimuksena, että laadullisena tutki-muksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Vaasan kaupungin suomenkielisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajilta sekä lastenhoitajilta. Kysely toteutettiin nimettömänä.
Tutkimuksessa selvisi, kuinka toimivina työmenetelminä varhaiskasvattajat pitävät sähköistä dokumentointia sekä sähköistä asiointia. Tutkimuksessa selvisivät myös sähköisen asioinnin haasteet sekä mahdollisuudet, sekä mitä kehitysideoita varhaiskasvattajilla on sähköiseen dokumentointiin ja sähköiseen asiointiin Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa.