Päiväkeskus Tikankulma : asiakkaiden kokemuksia päivätoiminnasta
Hyttinen, Pilvi; Tomperi, Pia (2019)
Hyttinen, Pilvi
Tomperi, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521308
Tiivistelmä
Päiväkeskus Kaartinkulma muuttui Päiväkeskus Tikankulmaksi touko-kesäkuussa vuonna 2019. Opinnäytetyössä tutkittiin muutoksen vaikutuksia asiakkaiden arkeen. Lisäksi tarkasteltiin päiväkeskuksen hyviä käytäntöjä ja kehittämistarpeita.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyn 2019 aikana teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän asiakasta ja kaksi Tikankulman työntekijää. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan seurakuntayhtymän kanssa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään muutoksen vaikutuksia asiakkaisiin, päiväkeskuksen merkityksellisyyttä asiakkaan arkeen ja päiväkeskustoiminnan kehittämistä. Opinnäytetyötä voi hyödyntää, jos halutaan tietoa päivätoiminnan merkityksestä asiakkaiden arjessa tai jos halutaan kehittää päiväkeskustoimintaa.
Tulokset osoittavat, että suurin painoarvo päiväkeskuksen arjessa on yhteisöllisyydellä. Toimipaikan muutto ja nimenmuutos ei ole vaikuttanut Tikankulman asiakasmääriin, mutta asiakkaat kokevat paikan erilaisena ja aikaisempaa virallisempana paikkana. Monet haastatelluista kaipasivat entisiä tiloja.
Opinnäytetyössämme nousi esille, että kohderyhmällä on haasteita käyttää sähköisiä palveluita ja virastoissa asioiminen koettiin haastavaksi. Jatkossa voisi tutkia kuinka monet Tikankulman asiakkaista käyttävät sähköisiä palveluja ja mitkä asiat koetaan sähköisten palveluiden haasteeksi. Toisena jatkotutkimuksen aiheena voisi olla yksilön kokemus työllistymisen esteistä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyn 2019 aikana teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän asiakasta ja kaksi Tikankulman työntekijää. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan seurakuntayhtymän kanssa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään muutoksen vaikutuksia asiakkaisiin, päiväkeskuksen merkityksellisyyttä asiakkaan arkeen ja päiväkeskustoiminnan kehittämistä. Opinnäytetyötä voi hyödyntää, jos halutaan tietoa päivätoiminnan merkityksestä asiakkaiden arjessa tai jos halutaan kehittää päiväkeskustoimintaa.
Tulokset osoittavat, että suurin painoarvo päiväkeskuksen arjessa on yhteisöllisyydellä. Toimipaikan muutto ja nimenmuutos ei ole vaikuttanut Tikankulman asiakasmääriin, mutta asiakkaat kokevat paikan erilaisena ja aikaisempaa virallisempana paikkana. Monet haastatelluista kaipasivat entisiä tiloja.
Opinnäytetyössämme nousi esille, että kohderyhmällä on haasteita käyttää sähköisiä palveluita ja virastoissa asioiminen koettiin haastavaksi. Jatkossa voisi tutkia kuinka monet Tikankulman asiakkaista käyttävät sähköisiä palveluja ja mitkä asiat koetaan sähköisten palveluiden haasteeksi. Toisena jatkotutkimuksen aiheena voisi olla yksilön kokemus työllistymisen esteistä.