Aiempaa osallisemmat vanhemmat. Osallisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa.
Heinonen, Noora (2019)
Heinonen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nappulalinnan päiväkodin vanhempien osallisuutta päiväkodin arjessa tällä hetkellä. Tavoitteena oli saada vanhemmat enemmän osalliseksi ja pohtia, millä keinoilla se onnistuisi. Työn tilaajana toimi kaarinalainen päiväkotiyritys, Verkanappulat Oy, jolla on tällä hetkellä 18 päiväkotia Varsinais-Suomen alueella. Verkanappulat Oy on yksityinen päiväkoti, joka tarjoaa varhaiskasvatusta ja esiopetusta 1-6- vuotiaille. Itse opinnäytetyö sijoittui konkreettisesti Nappulalinnan päiväkotiin Piikkiöön, jossa tein lastentarhanopettajan sijaisuuden keväällä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin laadullisina menetelminä kyselyä, haastattelua, benchmarkingia, havainnointia sekä aivoriiheä. Määrällisenä menetelmänä oli kyselyn toinen puoli. Kysely ja haastattelu tehtiin päiväkodin lasten vanhemmille, aivoriihi varhaiskasvattajille. Benchmarking toteutettiin kahteen kunnalliseen päiväkotiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää osallisuuden lisäämiseen eri keinoja, jotta vanhemmat olisivat enemmän läsnä päiväkodin arjessa. Aineistoa tuli niin vanhempien, varhaiskasvattajien kuin ulkopuolisen päiväkodin näkökulmasta.
Työ tuotti konkreettisen paperin, jossa on varhaiskasvatuksen aloittaville perheille vinkkejä siitä, kuinka he voivat olla osallisina päiväkodin arjessa. Aineiston pohjalta kävi ilmi, että perheet ja varhaiskasvattajat toivat esiin samankaltaisia kohtia, joissa osallisuutta voisi helposti lisätä yksinkertaisilla toimenpiteillä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin laadullisina menetelminä kyselyä, haastattelua, benchmarkingia, havainnointia sekä aivoriiheä. Määrällisenä menetelmänä oli kyselyn toinen puoli. Kysely ja haastattelu tehtiin päiväkodin lasten vanhemmille, aivoriihi varhaiskasvattajille. Benchmarking toteutettiin kahteen kunnalliseen päiväkotiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää osallisuuden lisäämiseen eri keinoja, jotta vanhemmat olisivat enemmän läsnä päiväkodin arjessa. Aineistoa tuli niin vanhempien, varhaiskasvattajien kuin ulkopuolisen päiväkodin näkökulmasta.
Työ tuotti konkreettisen paperin, jossa on varhaiskasvatuksen aloittaville perheille vinkkejä siitä, kuinka he voivat olla osallisina päiväkodin arjessa. Aineiston pohjalta kävi ilmi, että perheet ja varhaiskasvattajat toivat esiin samankaltaisia kohtia, joissa osallisuutta voisi helposti lisätä yksinkertaisilla toimenpiteillä.