Pedagogisen osuuskunnan parhaat käytänteet : toimeksiantajana Y-kampus, Tampereen korkeakouluyhteisö
Haapamäki, Eeva; Kivialho, Linda (2019)
Haapamäki, Eeva
Kivialho, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021679
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatus on nostettu EU:n ja Suomen koulutusta koskevissa linjauksissa vahvasti esille. Pedagoginen osuuskunta on oppimisympäristönä yksi yrittäjyyskasvatuksen väline. Opinnäytetyön tavoitteena on pohjustaa pedagogisen osuuskunnan perustamista Tampereen korkeakouluyhteisön kolmelle eri Y-kampukselle. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää parhaat käytänteet, jotka täytyy ottaa huomioon pedagogisen osuuskunnan konseptointia varten.
Tutkimuksen aineisto koostuu teemahaastatteluista. Haastattelujen pohjalta selvisi, että osuuskunnan toiminnassa on tärkeää, että vastuu toiminnasta on opiskelijoilla. Opettajien tai oppilaitoksen henkilökunnan rooli tulee olla opetuksen sijaan enemmän valmentava. Näiden asioiden huomioimisen seurauksena opiskelijoille syntyy sitoutuminen osuuskunnan toimintaan ja osuuskunnan jatkuvuus varmistuu. Pedagogisessa osuuskunnassa tehtävän työn opinnollistaminen eli muuttaminen opintopisteiksi tulee olla joustavaa ja se tulee tehdä helpoksi opiskelijan kannalta.
Työssä perehdytään pedagogisen osuuskunnan kokonaisuuteen ja toimivuuteen osana yrittäjyysopintoja sekä yhdistetään tutkimuskohteiden parhaat käytänteet Euroopan Komission 2016 tekemään yrittäjyysosaamisten viitekehykseen EntreCompiin. Esitämme kehitysehdotuksena kolme yrittäjyyspolkua pedagogisen osuuskunnan toiminnan pohjaksi. Yrittäjä-polussa mukana olevat opiskelijat kantavat vastuun osuuskunnan toiminnasta ja opiskelijat toimivat siinä hyvin itsenäisesti. Projektityö-polussa opiskelijat kokeilevat yrittäjyyttä erilaisia asiakasprojekteja yhdessä muiden kanssa tehden. Minustako yrittäjä? -polulla opiskelijat harjoittelevat yrittäjyystaitoja ja tutustuvat omiin vahvuuksiinsa.
Tutkimuksen aineisto koostuu teemahaastatteluista. Haastattelujen pohjalta selvisi, että osuuskunnan toiminnassa on tärkeää, että vastuu toiminnasta on opiskelijoilla. Opettajien tai oppilaitoksen henkilökunnan rooli tulee olla opetuksen sijaan enemmän valmentava. Näiden asioiden huomioimisen seurauksena opiskelijoille syntyy sitoutuminen osuuskunnan toimintaan ja osuuskunnan jatkuvuus varmistuu. Pedagogisessa osuuskunnassa tehtävän työn opinnollistaminen eli muuttaminen opintopisteiksi tulee olla joustavaa ja se tulee tehdä helpoksi opiskelijan kannalta.
Työssä perehdytään pedagogisen osuuskunnan kokonaisuuteen ja toimivuuteen osana yrittäjyysopintoja sekä yhdistetään tutkimuskohteiden parhaat käytänteet Euroopan Komission 2016 tekemään yrittäjyysosaamisten viitekehykseen EntreCompiin. Esitämme kehitysehdotuksena kolme yrittäjyyspolkua pedagogisen osuuskunnan toiminnan pohjaksi. Yrittäjä-polussa mukana olevat opiskelijat kantavat vastuun osuuskunnan toiminnasta ja opiskelijat toimivat siinä hyvin itsenäisesti. Projektityö-polussa opiskelijat kokeilevat yrittäjyyttä erilaisia asiakasprojekteja yhdessä muiden kanssa tehden. Minustako yrittäjä? -polulla opiskelijat harjoittelevat yrittäjyystaitoja ja tutustuvat omiin vahvuuksiinsa.