Viimeinen toivo -pakohuone: Kahdeksasluokkalaiset kirjastoon Porissa
Vuorinen, Päivi (2019)
Vuorinen, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522400
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, voisiko pakohuonepelin avulla tehdä kahdeksasluokkalaisten kirjastonkäytönopetuksesta motivoivampaa ja kiinnostavampaa. Teoreettisessa osuudessa tutkittiin pakohuoneen rakenteita, pelillisyyttä, oppimista pelaamalla sekä pakohuoneiden käyttöä opetuksessa. Teoreettiseen puoleen perehtymällä saatiin tarpeellista tietoa toiminnallisen osuuden toteutuksen tueksi. Pakohuoneet mukautuvat moneen. Niihin saadaan helposti yhdistettyä opetuksellista sisältöä, kuitenkaan unohtamatta pakohuoneen perusideaa.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin kirjastopedagoginen pakohuone kahdeksasluokkaisille. Pakohuoneen avulla tavoitteena oli opettaa tiedonhakua, kirjaston käyttöä sekä luotettavimman lähteen tunnistamista. Oletuksena oli, että kohderyhmä voi pitää tiedonhakua ja muuta kirjastoon liittyvää tylsänä. Pakohuoneen avulla sisältöjä pyrittiin opettamaan heille mielenkiintoisella tavalla. Oppiminen tapahtui pelillisyyden kautta eikä sitä välttämättä ajateltu oikeana opetustilanteena. Oppiminen tapahtui lähes huomaamatta.
Pakohuonetta testattiin käytännössä kaksi kertaa. Ensimmäinen testiryhmä koostui Porin kaupunginkirjaston työntekijöistä. Toinen testiryhmistä oli paikallinen kahdeksasluokka ja edusti kohderyhmää, jolle pakohuone suunniteltiin. Testiryhmiltä kerättiin palautetta, jotta pakohuonetta voitiin kehittää. Palautteen avulla saatiin myös selville, millainen kokemus pakohuone oli ja sopiko se kohderyhmälle.
Opinnäytetyössä tuotettiin valmis pakohuone kirjastopedagogiseen käyttöön. Pakohuone voi tulla muuttumaan jatkokäytössä, mutta pohja sille on luotu. Pakohuone tulee Porin kaupunginkirjaston kaikkien toimipisteiden käyttöön.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin kirjastopedagoginen pakohuone kahdeksasluokkaisille. Pakohuoneen avulla tavoitteena oli opettaa tiedonhakua, kirjaston käyttöä sekä luotettavimman lähteen tunnistamista. Oletuksena oli, että kohderyhmä voi pitää tiedonhakua ja muuta kirjastoon liittyvää tylsänä. Pakohuoneen avulla sisältöjä pyrittiin opettamaan heille mielenkiintoisella tavalla. Oppiminen tapahtui pelillisyyden kautta eikä sitä välttämättä ajateltu oikeana opetustilanteena. Oppiminen tapahtui lähes huomaamatta.
Pakohuonetta testattiin käytännössä kaksi kertaa. Ensimmäinen testiryhmä koostui Porin kaupunginkirjaston työntekijöistä. Toinen testiryhmistä oli paikallinen kahdeksasluokka ja edusti kohderyhmää, jolle pakohuone suunniteltiin. Testiryhmiltä kerättiin palautetta, jotta pakohuonetta voitiin kehittää. Palautteen avulla saatiin myös selville, millainen kokemus pakohuone oli ja sopiko se kohderyhmälle.
Opinnäytetyössä tuotettiin valmis pakohuone kirjastopedagogiseen käyttöön. Pakohuone voi tulla muuttumaan jatkokäytössä, mutta pohja sille on luotu. Pakohuone tulee Porin kaupunginkirjaston kaikkien toimipisteiden käyttöön.