Hiljaisuudesta hakutuloksiin : Rakitnikan kylän matkailuinfrastruktuurin ja viestinnän kehittäminen
Suutari, Päivi (2011)
Suutari, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223435
Tiivistelmä
Rakitnika on pieni kylä Varnan läheisyydessä Bulgariassa. Kylä on matkailullisesti lähes koskematon eikä sillä ole digitaalista jalanjälkeä internetissä muutoin kuin kiinteistönvälittäjien kotisivuilla. Matkailullisesti erittäin potentiaalinen kylä elää siten lähes täydessä hiljaisuudessa satunnaisia matkailijoita odottaen.
Tämä opinnäytetyö kertoo Rakitnikan kylän matkailuinfrastruktuurin kehittämisestä ja Suomessa tehtävästä kohdeviestinnästä. Näkökulma kehittämistyössä on suomalainen, sillä kylään on juuri valmistunut Villa Carelia, suomalaisomistuksessa oleva lomakiinteistö. Viestinnän pääroolissa on sosiaalinen media.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Rakitnikan matkailupalveluihin liittyviä kehittämistoimenpiteitä ja hankkia kylälle suomenkielistä näkyvyyttä internetissä. Kaksi nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä, Bulgaria ja internet, aiheuttivat kehittämistyöhön rönsyilyä, katkoksia ja epälineaarisuutta. Niinpä kehittämistyötä kuvaa parhaiten spagettimainen prosessimalli, joka reagoi ympäristöönsä avoimesti.
Kehittämistyön tuotoksina syntyi Rakitnikan majoituspalveluntuottajille suomenkieliset kohdekansiot, blogipohjaiset kotisivut sekä kylän esittelyvideoita YouTubeen. Rakitnikan matkailuinfrastruktuuri parani kehittämisvaiheen aikana sekä opinnäytetyöhön liittyvien toimenpiteiden että maan yleisen kehityksen myötä merkittävästi.
Opinnäytetyö osoitti, että sosiaalisen median avulla on mahdollista päästä Googlen hakutulosten kärkipäähän kohtuullisin ponnisteluin ja kustannuksitta. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että hakusana on vähän kilpailtu, kuten Rakitnika.
Sosiaalisen median hyödyntäminen parantaa matkailuyrityksen – tai matkakohteen – löydettävyyttä, tuo yrityksen lähemmäksi asiakasta ja luo puitteet dialogille. Tätä mahdollisuutta ei pitäisi yhdenkään matkailualan markkinointipäättäjän jättää enää huomioimatta.
Tämä opinnäytetyö kertoo Rakitnikan kylän matkailuinfrastruktuurin kehittämisestä ja Suomessa tehtävästä kohdeviestinnästä. Näkökulma kehittämistyössä on suomalainen, sillä kylään on juuri valmistunut Villa Carelia, suomalaisomistuksessa oleva lomakiinteistö. Viestinnän pääroolissa on sosiaalinen media.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Rakitnikan matkailupalveluihin liittyviä kehittämistoimenpiteitä ja hankkia kylälle suomenkielistä näkyvyyttä internetissä. Kaksi nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä, Bulgaria ja internet, aiheuttivat kehittämistyöhön rönsyilyä, katkoksia ja epälineaarisuutta. Niinpä kehittämistyötä kuvaa parhaiten spagettimainen prosessimalli, joka reagoi ympäristöönsä avoimesti.
Kehittämistyön tuotoksina syntyi Rakitnikan majoituspalveluntuottajille suomenkieliset kohdekansiot, blogipohjaiset kotisivut sekä kylän esittelyvideoita YouTubeen. Rakitnikan matkailuinfrastruktuuri parani kehittämisvaiheen aikana sekä opinnäytetyöhön liittyvien toimenpiteiden että maan yleisen kehityksen myötä merkittävästi.
Opinnäytetyö osoitti, että sosiaalisen median avulla on mahdollista päästä Googlen hakutulosten kärkipäähän kohtuullisin ponnisteluin ja kustannuksitta. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että hakusana on vähän kilpailtu, kuten Rakitnika.
Sosiaalisen median hyödyntäminen parantaa matkailuyrityksen – tai matkakohteen – löydettävyyttä, tuo yrityksen lähemmäksi asiakasta ja luo puitteet dialogille. Tätä mahdollisuutta ei pitäisi yhdenkään matkailualan markkinointipäättäjän jättää enää huomioimatta.