"Miltä susta tuntuis, jos...?" : 3—5- vuotiaiden lasten vanhempien käsitykset ja varhaiskasvatuksen opettajan näkemykset tunnekasvatuksesta päiväkodissa
Kekomäki, Anniina; Lummaa, Lotta (2019)
Kekomäki, Anniina
Lummaa, Lotta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päiväkodille tietoa vanhempien käsityksistä tunnekasvatuksesta ja verrata niitä varhaiskasvatuksen opettajan näkemyksiin. Tavoitteena oli myös tuoda päiväkodissa toteutettava tunnekasvatus vanhempien tietoisuuteen ja selvittää sen kehittämiskohteita. Opinnäytetyön idea lähti kouluprojektista sekä toisen opinnäytetyön jatkokehittämisideasta. Tämän opinnäytetyön yhteistyötahona toimi päiväkoti Kanta-Hämeessä.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, tunnetaitoja sekä tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käsiteltiin kehollisuutta, sosioemotionaalista kehitystä ja vanhemmuuden malleja suhteessa tunnekasvatukseen. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluna ja learning cafe -menetelmällä. Haastateltuna oli yhteistyöpäiväkodin 3—5-vuotiden ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja. Learning cafe toteutettiin vanhempainillassa, johon osallistui kymmenen vanhempaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulokset osoittivat, että päiväkodissa tunnekasvatusta toteutetaan arjessa yksilöllisesti ja ryhmässä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmat ovat tietoisia päiväkodissa toteutettavasta tunnekasvatuksesta ja vanhempien sekä varhaiskasvattajan näkemykset tunnekasvatuksesta kohtaavat. The goal of the thesis was to provide a day care centre with information on how the parents perceive social-emotional learning in the day care centre and compare views with those of the early childhood education teachers. In addition, the goal was to increase the parents’ awareness of social-emotional development and find potential development targets. This thesis was produced in collaboration with a day care center in Kanta-Häme.
The theoretical background consists of early childhood education and the social- emotional development and emotional skills of children aged 3-5 years. The theoretical background also deals with body awareness and different models of parenting with respect to social emotional learning. The thesis was qualitative. The research methods were focused interview and learning café. The interview was carried out with the early childhood education teacher and the learning café was organized during a parents’ evening. The data were analyzed by coding and thematizing.
The results show that social-emotional learning takes place in the everyday life of the day care center, both individually and in groups. The conclusion was that the parents know how social emotional learning is implemented in the day care centre and their perceptions coincide with those of the teachers. As a potential development target, the parents suggested increasing awareness and knowledge of social emotional learning.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, tunnetaitoja sekä tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käsiteltiin kehollisuutta, sosioemotionaalista kehitystä ja vanhemmuuden malleja suhteessa tunnekasvatukseen. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluna ja learning cafe -menetelmällä. Haastateltuna oli yhteistyöpäiväkodin 3—5-vuotiden ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja. Learning cafe toteutettiin vanhempainillassa, johon osallistui kymmenen vanhempaa. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulokset osoittivat, että päiväkodissa tunnekasvatusta toteutetaan arjessa yksilöllisesti ja ryhmässä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmat ovat tietoisia päiväkodissa toteutettavasta tunnekasvatuksesta ja vanhempien sekä varhaiskasvattajan näkemykset tunnekasvatuksesta kohtaavat.
The theoretical background consists of early childhood education and the social- emotional development and emotional skills of children aged 3-5 years. The theoretical background also deals with body awareness and different models of parenting with respect to social emotional learning. The thesis was qualitative. The research methods were focused interview and learning café. The interview was carried out with the early childhood education teacher and the learning café was organized during a parents’ evening. The data were analyzed by coding and thematizing.
The results show that social-emotional learning takes place in the everyday life of the day care center, both individually and in groups. The conclusion was that the parents know how social emotional learning is implemented in the day care centre and their perceptions coincide with those of the teachers. As a potential development target, the parents suggested increasing awareness and knowledge of social emotional learning.